Iranian Agriculture News Agency

بازدید تیم محقیقین پژوهشکده پسته کشور از باغات خسارت دیده در اثر سرمازدگی در شهرستان شهربابک

در شهرستان شهربابک از باغاتی که درفروردین ماه سال جاری در اثر افت شدید دما دچار خسارت شدید سرمازدگی شده و متاسفانه تمام محصول خود را از دست داده اند بازدید شد.

بازدید تیم محقیقین پژوهشکده پسته کشور از باغات خسارت دیده در اثر سرمازدگی در شهرستان شهربابک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: در پی وقوع سرمازدگی محصول پسته شهرستان در فروردین ماه سال جاری و با پیگیری های مدیریت و اداره ترویج شهرستان تیم محقیقین پژوهشکده پسته کشور آقایان دکتر محمدی ، عبدالهی و تاج ابادی در تاریخ های 13 و 28 اردیبهشت ماه از باغات پسته مناطق خاتون اباد و رباط بازدید کردند.

وی گفت: علت اصلی اینگونه خسارات  که متاسفانه هر ساله با شدت کم و یا زیاد در مناطق پسته کاری شهرستان رخ می دهد ومنجر به وارد شدن خسارت سنگین و هنگفتی به بخش کشاورزی و صادرات غیر نفتی و همچنین قشر زحمت کش کشاورز می شود . عدم وجود  ایستگاه هواشناسی کشاورزی جهت پیش بینی دما ی هوا در مناطق پسته خیز می باشد .  با توجه به اهمیت صادارت پسته و لزوم حفظ بازارهای خارجی می طلبد این مشکل با پیگیری مسئولین و مشارکت بخش خصوصی هرچه سریعتر مرتفع شود.

منگلی افزود: دربازدیدصورت گرفته  مشاهده شد که تعداد اندکی از کشاورزان  (سطوح یک تا دو هکتار)  با اتش زدن  گازوئیل و پاراقین درون قوطی های فلزی  به فاصله 2 تا 4 متر در هر ردیف توانسته اند تا حد قابل قبولی محصول خود را حفظ کنند. این امر می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که در صورت اطلاع رسانی به موقع و حمایت کشاورز در تهیه مواد سوختی ( گازوئیل ،گاز ،.. ) بخاری های باغی ، فن های دمنده الکترونیکی می توان کمک بزرگی به بخش کشاورزی و صادرات غیر نفتی کشور انجام داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید