Iranian Agriculture News Agency

کمبود علوفه در استان جدی است

کمبود علوفه‌های زراعی و مرتعی به‌دلیل کم‌بارشی بی‌سابقه در استان، حیات هفت میلیون واحد دامی در شمال و جنوب را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

کمبود علوفه در استان جدی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان گفت: در حال حاضر، با کمبود ۵۰۰ هزار تن علوفه در کرمان مواجهیم و به دلیل نیاز آبی بالای علوفه و کاهش شدید منابع آبی، کشت این گیاهان نیز در استان کرمان مقدور نیست.

وی افزود:کمبود علوفه در استان پارسال با توجه به بارش‌های نسبتا خوب ، ۳۰۰ هزار تن بود که خشکسالی این رقم را در سال جاری به مرز ۵۰۰ هزار تن رسانده است.

وی تامین علوفه‌ی مورد نیاز دام را یکی از دغدغه‌های این روزهای کشاورزان و دامداران استان کرمان بیان کرد و افزود: طبق برآورد کارشناسان، هفت میلیون واحد دامی در جنوب و شمال کرمان وجود دارد که هم اکنون کمبود علوفه‌ی مرتعی و زراعی حیات آنان را در معرض تهدید قرار داده است.

پورخاتون ادامه داد: یک‌ونیم میلیون تن علوفه در سال برای تغذیه‌ی این هفت میلیون واحد دامی در استان کرمان نیاز است که حدود ۲۵۰ هزار تن از این مقدار از عرصه‌های منابع طبیعی تامین و مابقی به صورت زراعی کشت می‌شود.

وی گفت: با توجه به این‌که کاهش بارش‌ها در سایر استان‌ها، کاهش علوفه در سایر استان‌هایی که قبلا علوفه‌ی مازاد خود را به کرمان ارسال می‌کردند نیز مشهود است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: افزایش تقاضا و کمبود عرضه موجب بالا رفتن قیمت علوفه در کشور و در نهایت در استان کرمان شده است.

پورخاتون با اشاره به این‌که جهاد کشاورزی درصدد تامین محصولات علوفه‌ای با نیاز آبی اندک است، از سورگوم و ارزن مرواریدی به عنوان علوفه‌هایی با نیاز کم‌آبی نام برد و افزود: با تولید این محصولات و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این علوفه برای تغذیه‌ی دام می‌توان کمبود علوفه را در استان کرمان برطرف کرد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید