Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی فروردین ماه سال جاری 15 تا 100 درصد به باغات پسته رفسنجان خسارت وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی رفــسنجان در رابطه با خسارت وارده در اثر کاهش ناگهانی دما در روزهای 16 و 17 فروردین 1400 و سرمازدگی محصولات زراعی و باغی این شهرستان گفت: در مناطقی از این شهرستان ســرمازدگی به محصول پسته ۱۵ تا ۱۰۰ درصد به میزان13600 تن به ارزش 2025 میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

سرمازدگی فروردین ماه سال جاری 15 تا 100 درصد به باغات پسته رفسنجان خسارت وارد کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حاج عبداللهی افزود: بیشترین سرمازدگی به باغات منطقه نــوق، بهــرمان، اســماعیل آباد و جوادیه فلاح وارد شد و در منطقه کشکوئیه‌ و حومه شهرستان این عامل بروز نکرد.

حاج‌ عبدالهی با اشاره به اینکه این سرمازدگی به‌ گونه‌ای بود که بخش وسیعی را درگیر نکرده و در مناطق مختلف در باغات مختلف بروز کرده و محصولات را از بین برده است، افزود: امسال هم این نوع سرمازدگی‌ در دو شب و در قسمت هایی از باغات رفسنجان رخ داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خاطرنشان کرد: این مدل سرمازدگی غیرقابل پیش بینی است و با اینکه دمای هوا در دو شب قبل ۷ درجه بالای صفر بود، سرما درختان‌ را گرفتار کرد و در مناطق ذکر شده بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد محصول خسارت وارد شد و از بین رفت که تیم کارشناسی در حال بازدید و برآورد خسارت‌ ها هستند.

 

وی به گرمازدگی اوایل فروردین امسال هم اشاره کرد و گفت: بیشترین خسارت را در رقم احمدآقایی مشاهده کردیم و در این گرمازدگی ۱۰ درصد از محصول پسته رقم احمد آقایی از بین رفت.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: چنانچه مالکان باغات پسته دچار هرگونه خسارتی اعم از گرمازدگی، سرمازدگی و… شدند می توانند از طریق سامانه حوادث غیرمترقبه اقدام و از مزایای کمک‌های دولتی شامل کمک بلاعوض،  تسهیلات و… بهره‌مند شوند.

حاج‌ عبدالهی با اشاره به اینکه این محصول صادراتی به بخش اقتصادی کشور بسیار کمک کننده است، به مسائل خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی و غیره که می‌توانند به این محصول خسارت وارد کند اشاره‌ای کرد و افزود: این حوادث، غیرمترقبه است و هیچگونه‌ توصیه‌ای جهت پیشگیری از وقوع آن‌ها نداریم‌.

حاج عبدالهی بیان کرد: برای جبران بخشی از خسارت ها دولت کمک هایی به کشاورزان ارائه می دهد که کشاورزان باید باغات‌ خود را بیمه کنند و در زمان بروز خسارت و با اقدام در سامانه حوادث غیرمترقبه که در این سامانه میزان و نوع خسارت محصول در سال به تشخیص کارشناسان جهاد کشاورزی ثبت می شود؛ بتوانند کمک بلاعوض یا تسهیلاتی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه سرمازدگی یکی از عوامل خسارت زا به محصولات کشاورزی است که مدل‌های پیچیده‌ای دارد، ادامه داد: سال قبل نوعی از سرمازدگی بر قسمت هایی از باغات پسته شهرستان عارض شد که میزان خسارت کمی هم وارد کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید