Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد:

واکسیناسیون بیش از 150 هزار راس دام سنگین استان بر علیه بیماری تب برفکی

بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین و پر خسارت ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی خواهد داشت.

واکسیناسیون بیش از 150 هزار راس دام سنگین استان بر علیه بیماری تب برفکی

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان و روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اجرای طرح های واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان از ابتدای سالجاری، گفت: در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی، از ابتدای سالجاری واکسیناسیون بیش از 150 هزار راس دام سنگین استان صورت پذیرفته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می باشد، تصریح کرد: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که خوشبختانه تاکنون تلفات دام سنگین در استان گزارش نشده است و وضعیت دام‌های استان مطلوب است.

دکتر کاظمی نیا اظهار داشت: تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداران نیز با رعایت نکاتی می‌توانند از شیوع این بیماری در دامداری خود جلوگیری کنند.

این مقام مسئول میزان تلفات تب ‌برفکی را دام های جوان بین 30 تا 40 درصد عنوان کرد و افزود: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دار بوده که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده شده و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای دامی در گیر بیماری، وارد کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای توسط دامداران از جمله ضد عفونی جایگاه، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و جلوگیری از تردد بی مورد افراد به محل دامداری و کنترل حمل و نقل دام‌ها نقش موثری در جلوگیری از شیوع این بیماری دارد.

وی دراین باره افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است؛ بنابراین دامداران علاوه بر موارد گفته شده از تردد و جابه‌جایی غیرضروری دام‌های آلوده و بیمار خودداری نمایند و آنها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید