Iranian Agriculture News Agency

حفاظت منابع طبیعی ارزشمندتر از اجرای پروژه های اجرایی و اصلاحی است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در سال جاری سازمان جنگل ها و مراتع سیاستی تحت عنوان زراعت چوب در پیش گرفته است که به ازای هر هکتار کشت زراعت چوب، مبلغ ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد و امید که در سال آینده جهش خوبی در این زمینه داشته باشیم.

حفاظت منابع طبیعی ارزشمندتر از اجرای پروژه های اجرایی و اصلاحی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، رجبی زاده اظهار داشت: حفاظت منابع طبیعی برای ما ارزشمندتر نسبت به پروژه های اجرایی و اصلاحی است که  اگر از این سرمایه ها حفاظت نکنیم هزینه سرسام آوری خواهد داشت.

وی  افزود: با آتش سوزی هایی که در سال جاری در  ۱۴۳ هکتار صورت گرفت حدود ۱۱۶۶ عرصه از بین رفت که اگر جدای نهادهایی چون هلال احمر و بسیج گروه مردمی نبود این آمار به ۱۰ برابر می رسید.

رجبی زاده بیان کرد: تا به امروز تقریبا حدود ۵۰ گروه مردمی برای اطفا حریق سازماندهی شده که اعضا آن به ۳۰۰ نفر می رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اذعان کرد: پایگاه ملی اطفا حریق رابر که کار محوطه سازی و فرود هلی کوپتر  آن به اتمام رسیده  در حال پی گیری است و امید که تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ این پایگاه به بهره برداری برسد.

رجبی زاده گفت: در بخش حفاظت با تخریب اراضی مواجه هستیم که تا به امروز ۲۶۱ پرونده تصرف اراضی تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی افزود: یکی از کارهای زیربنایی در حال انجام کاداستر اراضی ملی است که تا امروز حدود ۲/۵میلیون هکتار یعنی ۷۲ درصد عرصه ها دارای سند کاداستری هستند که استان کرمان از این حیث در کشور جلوتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ کاداستر اراضی ملی در کرمان به  اتمام برسد.

رجبی زاده با بیان اینکه داشتن کاداستر بسیار مهم است و اینکه مالکین اشخاص متفاوتی هستند، عنوان کرد: استعلامات یک فرآیند طولانی دارد که  از ابتدای سال جاری ۱۵ هزار استعلام در استان کرمان انجام شده که تمامی آن در بحث زمین بوده است.

 وی یکی دیگر از فعالیت های منابع طبیعی و آبخیزداری را مبارزه با آفات جنگل و درختان برشمرد و اذعان کرد: از یک میلیون هکتار عرصه های جنگلی حدود ۵۰۰ هزار هکتار آن آلوده است که تاکنون ۱۵۰۰ هکتار عملیات مبارزه با آفات انجام شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه کرمان یک استان کم بارانی است توجه ویژه ای به آبخیزداری می شود که تقریبا ۱۸۰ میلیارد تومان در عرصه های استان آبخیزبندی شده است.

 رجبی زاده با اشاره به اینکه امروز بالغ بر ۹ هزار سازه آبخیزداری در استان کرمان و جود دارد، تاکید کرد: انجام عملیات آبخیزداری ما حصل آن این است که در زمان بارندگی جلوی سیل و فرسایش خاک را می گیرد و سبب افزایش سفره های زیرزمینی می شود.

 وی گفت:  حدود ۱۳ درصد حوزه آبخیزداری انجام شده که دستاورد آن بسیار مهم بوده است که از ۱۸/۶ میلیارد مترمکعب حجم باران در سال ۹۹ _ ۹۸ ۳۰ میلیارد مترمکعب بوده ااست.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود:منابع طبیعی و آبخیزداری توانسته تاکنون ۴۷۰ میلیون مترمکعب از  روان آب ها را مدیریت کند تا از سیلابی شدن آنها جلوگیری شود.

 رجبی زاده عنوان کرد: با مدیریت آب روان ها حداقل ۱۷۵ میلیون مترمکعب در سال زراعی به سفره های زیرزمینی اضافه می شود که بیلان سفره های زیر زمینی ۸۰۰ میلیون مترمکعب است.

 وی خاطرنشان کرد: امسال هم به دلیل کمی بارندگی همچنان در شرایط خشکسالی بسر می بریم که اگر بتوانیم در حوزه آبخیز ۸۷ درصد یعنی ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون مترمکعب از آب روان ها به سفره های زیرزمینی برسانیم نیاز به اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان داریم.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: پروژه های بندخاکی ماهان سال گذشته در اثر سیل تخریب شد که امسال با فعالیت های انجام شده بخشی از آن در روز منابع طبیعی و بخشی دیگر تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

 رجبی زاده همچنین به پروژه بخش دارزین که در اشل جهانی قرار دارد و دارای ۲۱ بند می باشد اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته توجه زیادی به این بخش شد و در سال جاری نیز تا کنون ۱۰ میلیارد در این زمینه هزینه شده است که توانستیم ۴ میلیون مترمکعب آب را به پشت این بندها هدایت کنیم.

 وی تصریح کرد: همچنین از جاده ماهان به سمت کوهپایه توانستیم یک منطقه امن ایجاد کرده و از سیلابی شدن این منطقه جلوگیری کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان یک استان بیابانی است و در زمینه فعالیت های بیابانی پیشینه زیادی دارد، اذعان کرد: ۱۳ شهرستان استان کرمان در معرض بیابانی هستند که مساحت کانونهای بحران حساس و فرسایش بادی در شمال استان کرمان یک میلیون هکتار است که در سال ۹۹ تقریبا حدود ۱۸۰۰ هکتار عملیات مالچ پاشی انجام شده است.

 رجبی زاده بیان کرد: در شرق استان ۱۱ هکتار عملیات مالچ پاشی انجام که تاکنون ۵ هزار هکتار آن انجام شده و امید که ۶ هزار باقی مانده نیز به زودی مالچ پاشی شود.

وی گفت: تقریبا بالغ بر ۴۰ هزار هکتار کنترل روان آب در مناطق بیابانی انجام شده که با حداقل باران مدیریت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان به عملیات کنترل روان آب در شهر راور اشاره کرد و افزود: ۸ هزار کور آب در این منطقه زده شد که با توجه به بارندگی های سال قبل منجر به سیلاب می شد اما امسال این اتفاق رخ نداد.

رجبی زاده به احداث تله های رسوب گیر اشاره و بیان کرد: در سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار تله رسوب گیر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ارزشمندی که تاکنون صورت گرفته این است که از صاحبان صنایع برای حمایت از منابع طبیعی درخواست مساعدت شده است که در این راستا ۱۵ تفاهم نامه ماحسب ۱۰ هزار و ۹۸۰ عملیات مختلف بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان افزود: ۸۰۰ هکتار بیابان زدایی در شهر زرند با حمایت شرکت فولاد زرند ایرانیان، گل گهر مدیریت آب، گهر مس ۱۸۰۰ هکتار توسعه جنگل با گونه های بادام کوهی، فولاد بوتیا هزار متر مربع و یکصد هکتار زراعت چوب انجام شده است.

رجبی زاده به بحث آموزش و ترویج اشاره و خاطرنشان کرد: پروژه دراز مدتی در کرمان با کمک سمن ها با طرح «کودکان دوستداران زمین» با کمک آموزش و پرورش در حال انجام است که یک میلیون نفر کودک پیش دبستانی و دبستانی در حفظ منابع طبیعی آموزش می بینند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل نزدیک شدن به روز ۱۵ اسفند روز درختکاری ۳۰۰ هزار اصله نهال بین مردم توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: در عرصه جنگل بهره برداری از چوب ممنوع است و اکنون توجهات به سمت باغات رفته است.

رجبی زاده عنوان کرد: در سال جاری سازمان جنگل ها و مراتع سیاستی  تحت عنوان زراعت چوب در پیش گرفته است که ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب در ارزوئیه و شهداد کشت شده است.

وی گفت: به ازای هر هکتار کشت زراعت چوب مبلغ ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد و امید که در سال آینده جهش خوبی در این زمینه داشته باشیم.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید