Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان برای کاشت نهال از سلامت نهال و داشتن پلاک سلامت مؤسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال اطمینان حاصل کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: باتوجه به شروع زمان درختکاری به منظور اطمینان از اصالت وسلامت ، مردم برای خرید نهال به مراکز مورد تایید جهادکشاورزی ، مراجعه کنند.

کشاورزان برای کاشت نهال از سلامت نهال و داشتن پلاک سلامت مؤسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال اطمینان حاصل کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وی با اشاره به این که نهال مورد تایید دارای لیبل است که به عنوان شناسنامه نهال مشخص می باشد، افزود:  نهال‌های عرضه‌شده همواره باید دارای پلاک سلامت مؤسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال باشند وکشاورزان  از تهیه و کشت نهال‌های که پلاک سلامت مؤسسه تحقیقات گواهی بذر و نهال ندارند خودداری کنند.

پور خاتون تصریح کرد: این پلاک دارای کد مرکز تولید و مشخصات علمی گیاه است که بصورت برچسب در ناحیه طوقه گیاه نصب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان داشت: از خرید نهال از سایر مراکز و دوره گرد‌ها که می تواند منشا آلودگی باشند صرف قیمت پایین تر اجتناب کنید زیرا عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب با توزیع غیراصولی نهال و رعایت نکردن نکات فنی موجبات گسترش آلودگی‌های گیاهی و گاها بیمار‌های قرنطینه‌ای که سال‌ها مهار و متوقف شده اند، می‌گردند، که سبب خساراتی نظیر پوسیدگی‌های شایع گموز و شانکر ، خشکیدگی و هدررفت زحمات مردم در به ثمر رساندن یک اصله درخت می‌شود.

پور خاتون تصریح کرد: همچنین یک نهال مرغوب باید دارای ویژگی‌هایی مانند پایه و پیوندک مشخص، از نظر سن، نهال پیوندی باید یکساله (از زمان پیوند) و یا دوساله (از زمان کاشت بذر در خزانه) باشد، جوانه‌های روی تنه نهال بخصوص در دو سوم قسمت پایینی سالم و قوی باشند تا بتوانند پس از کاشت در زمین اصلی و سربرداری آن، شروع به فعالیت کرده و تعداد شاخه‌های لازم را در جهات مختلف تنه درخت تولید کنند، نهال پیوندی باید ساقه‌ای عمودی داشته باشد و از محل پیوند بطور مستقیم به طرف بالا رشد کرده باشد، نهال پیوندی باید یک تنه بوده و چند شاخه نباشد، زخم محل پیوند نهال باید کاملا التیام یافته باشد و پوست، پایه و پیوندک این محل را کاملا پوشانیده و به اصطلاح به خوبی جوش خورده باشد و ریشه، تنه و شاخه‌های نهال باید کاملا سالم بوده و حالت طبیعی داشته باشند است.

وی افزود: همچنین نهال باید به اندازه کافی رشد طولی و قطری داشته باشد، حد استاندارد پیش بینی شده در مورد نهال انواع درختان میوه را داشته باشد و در نهال پیوندی پایه و پیوندک باید از نظر تجانس و تطابق کاملا با یکدیگر سازگار بوده و هیچگونه علامت ناسازگاری در آن‌ها دیده نشود.

پورخاتون تصریح کرد: پوست، ریشه، تنه و شاخه‌های نهال باید صاف، شاداب و حالت طبیعی داشته باشد و نداشتن آثار خرگوش خوردگی، گره، زگیل یا تومور‌های غیر طبیعی باشد.

وی ادامه داد: در نهال‌های پیوندی، محل پیوند نباید در فاصله کمتر از ۱۵ سانتی متری از سطح زمین باشد و خریداران نهال در زمان تهیه آن باید به این ویژگی‌ها توجه داشته باشند و در غیر این صورت از تهیه و کشت نهال خودداری کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید