Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کرمان پرچمدار تولید پسته در کشور است

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کرمان پرچمدار تولید پسته در کشور است گفت: باغبانی در این استان مزیت نسبی در کشور دارد.

کرمان پرچمدار تولید پسته در کشور است

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان،  کامبیز بازرگان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه  تناژ محصولات زراعی در کشور بیشتر باغبانی است، گفت: محصولات باغبانی با توجه به جایگاه صادراتی و ارزش افزوده ای که دارند، مزیت نسبی ویژه ای برای کشور دارد.

وی ادامه داد: زعفران، پسته، زرشک و عناب از جمله محصولاتی هستند که جایگاه ویژه‌ای در صادرات دارند و استان کرمان در این زمینه دارای اهمیت ویژه ای است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه موسسه سرم سازی رازی با پنج شعبه که یکی از آن ها در کرمان قرار دارد از افتخارات کشور است، تصریح کرد: شعبه موسسه تحقیقات سرم سازی رازی حدود ۸۰ درصد واکسن دام و طیور و حتی بخشی از واکسن انسانی را تولید می کند.

وی اظهار کرد: مجموعه تحقیقاتی کالبدی در وزارت جهاد کشاورزی مانند سایر وزارتخانه ها وجود دارد که در این مجموعه حدود ۹ هزار نفر در کل کشور مشغول به فعالیت هستند و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر اعضای هیات علمی دارد.

بازرگان با بیان اینکه ۲۰ موسسه و ۳۴ مرکز تحقیقات در حوزه های مختلف در استان های کشور راه اندازی شده است، تصریح کرد: در این مراکز همکاریهای مناسبی برای پیشبرد اهداف استان ها انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه همکاری های خوبی با دانشگاهیان انجام شده که البته مجموعه تحقیقاتی که در حوزه کشاورزی انجام می شود باید پیشرو و نوگرایی باشد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: نوگرایی در تحقیقات کشاورزی را وابسته به امکانات، تجهیزات و اراضی است؛بنابراین برای پژوهشهای نوگرایانه نیازمند تجهیزات و امکانات نو هستیم.

وی همگرایی در تخصصها  را مهم ترین راهکار بهبود وضعیت صادرات دانست و بیان کرد: بازارهای هدف صادراتی باید با بررسی و در نظر گرفتن سلایق تقویت شود تا ارزآوری خوبی برای کشور به ارمغان آورد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید