Iranian Agriculture News Agency

منگلی:

اختصاص 225 هکتار از راضی شهرستان شهربابک به کشت گیاهان داروئی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: این شهرستان دارای 160 هکتار زعفران شامل145 هکتار بارور و 15 هکتار نهال ، با متوسط عملکرد چهار ونیم کیلو در هکتار ،50 هکتار گل محمدی شامل40 هکتار بارور 10 هکتار نهال ، با متوسط عملکرد 4 تن گل تر در هکتار و همچنین 15 هکتار شامل گاوزبان ، چای ترش، نعناع فلفلی و.... با عملکرد دو و نیم کیلوگرم در هکتار است.

اختصاص 225 هکتار از راضی شهرستان شهربابک به کشت گیاهان داروئی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی افزود: تنوع گیاهان دارویی در این شهرستان زیاد است و زعفران، گل محمدی، گاوزبان، نعناع فلفلی، ترخون، چای ترش، به لیمو و .... از جمله گیاهان داروئی شهرستان شهربابک است.

منگلی تصریح کرد: گیاه زعفران گیاهی است با نیاز آبی کم و عمده نیاز آبی گیاه در فصلی است که سایر گیاهان نیاز به آب ندارند، ولی سایر گیاهان دارویی برای داشتن عملکرد و کیفیت بهتر به آب بیشتری نیاز دارند.

وی با بیان اینکه گیاهان داروئی در مقایسه با سایر  محصولات کشاورزی ارزش اقتصادی بالا تری دارند، افزود: این مدیریت با برگزاری کلاس های آموزشی، توزیع برگه های ترویجی راهنمای کاشت انواع گیاهان دارویی و  آموزش انفرادی متقاضیان از علاقه مندان به کشت گیاهان داروئی حمایت می‌کند.

منگلی مهمترین دلیل عدم استقبال کشاورزان از کشت گیاهان دارویی را اینگونه اعلام کرد: از آنجایی که گیاهان دارویی که در مراتع شهرستان  بصورت خودرو سبز می شوند و به علت شرایط اقلیمی، ارتفاع از سطح دریاو ... از اسانس و ماده موثره بالاتری نسبت به زراعت گیاهان دارویی برخوردار می باشند، بازار فروش را تحت تاثیر قرار داده است و مشکلات ناشی از خرده مالکی در زراعت گیاهان دارویی نیز مزید علت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک برنامه های آن مدیریت برای رونق کشت گیاهان دارویی را آموزش و ترویج کاشت انواع گیاهان دارویی در مناطق مستعد، تغییر الگوی کشت از کشت در هم به زراعت انواع گیاهان دارویی، جایگزینی زراعت گیاهان دارویی بجای باغات و مزراع رها شده اعلام کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید