Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد:

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان کرمان

بیماری تب برفکی یکی از مهمترین و استراتژیک ترین بیماری های مسری در دامهای زوج سم می باشد که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌‌کند.

اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان کرمان

به گزارش خبرگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین با پوشش دهی کامل جمعیت دامی، از ابتدای آذرماه با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در واحد های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری آغاز شده و  تا 45روز کاری ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های مجدانه و جلب حمایت مسئولان استانی، این اداره کل اقدام به اجرای فاز پاییزه واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام های سنگین با اولویت مناطق کانون و پر خطر کرده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود در واکسیناسیون تب برفکی بیش از 35000 راس دام در استان، علیه این بیماری ایمن شوند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می باشد، تصریح کرد: هر ساله، بیماری‌های مختلفی دام ها را درگیر می کند که این بیماری ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه هستند.

رشیدی ضمن تشکر از  تلاش های مستمر و ایثارگرانه مدافعان سلامت جامعه در مبارزه با ویروس کرونا، اعلام داشت: در حال حاضر که مدافعان سلامت استان تمامی تلاش خود را در مقابله با شیوع ویروس کووید19 انجام می دهند، نیروهای این اداره کل بعنوان یکی از ارکان سلامت جامعه با اجرای طرح های واکسیناسیون دام های استان توانسته اند از همه گیری بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام، استان را مصون نگه دارند.

وی اظهار داشت: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که خوشبختانه تاکنون تلفات دام سنگین در استان گزارش نشده است و وضعیت دام‌های استان مطلوب است.

این مقام مسئول عنوان کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر دار بوده که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده شده و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای دامی در گیر بیماری، وارد کند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت از انجا که این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‌های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون، در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار موثر است.

رشیدی گفت: از دامداران درخواست داریم ضمن همکاری با مأموران و مجریان طرح  برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دام اقدام کنند.

وی اصول بهداشتی پیش گیری از این بیماری را ضدعفونی کردن دامداری ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و ... اعلام کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید