Iranian Agriculture News Agency

شهرستان زرند پایتخت زعفران استان کرمان

تولید زعفران برای توسعه کشت‌های اقتصادی و کم آب در استان کرمان در دستور کار قرار گرفته و به نظر می‌رسد این محصول به مرور جایگزین محصولات زراعی آب بر خواهد شد و محصول زعفران به سبب مزایایی که نسبت به سایر محصولات پرآب دارد، به عنوان کشت مقرون به صرفه و سبب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این منطقه به شمارمی‌رود.

شهرستان زرند پایتخت زعفران استان کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لطفعلی زاده مدیر باغبانی این سازمان گفت: طلای سرخ در سبد سوغات استان کرمان قرار گرفته است و امروز در اکثر مغازه‌های استان کرمان می‌توان، برند‌های زعفران کرمانی را مشاهده کرد و حالا طلای سرخ در حال جا باز کردن در سبد سوغات استان کرمان است.

وی افزود: این روز‌ها، فصل برداشت زعفران در استان کرمان است که این کار تا اواخر آذر ادامه دارد.

لطفعلی زاده با بیان اینکه برداشت ۵۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع استان کرمان در حال انجام است، افزود: در استان کرمان شهرستان‌های زرند، رابر، راور، شهربابک، بردسیر، بافت، سیرجان، بم، رفسنجان و کرمان مستعد کشت زعفران هستند و طی امسال بالغ بر ۵ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع این استان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

لطفعلی زاده افزود: هم اکنون هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان کرمان، زیر کشت زعفران قرار دارد و پیش بینی می‌شود سطح زیر کشت طی امسال ۵ و ۷ دهم درصد افزایش یابد.

وی افزایش تولید زعفران در استان کرمان را 14 درصد اعلام کرد و تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت این محصول به شهرستان زرند و کمترین سطح زیر کشت زعفران نیز مربوط به شهرستان ریگان است.

وی با اشاره به زرند پایتخت زعفران کرمان است، گفت: شهرستان زرند به عنوان خاستگاه طلای سرخ کویر با داشتن بالاترین سطح کشت، رتبه نخست تولید زعفران کرمان را داراست.

محمدی، سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی زرند، سطح زیر کشت زعفران در این شهرستان را ۴۱۰ هکتار دانست و پیش بینی کرد: طی امسال از مزارع این شهرستان، هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول زعفران برداشت و روانه بازار مصرف شود.

او مناطق زعفران‌خیز شهرستان زرند را دهستان‌های دشتخاک، سربنان، جرجافک و حتکن عنوان کرد و گفت: بدون شک می‌توان پایتختِ زعفران استان کرمان را شهرستان زرند و به ویژه روستای دشت خاک دانست که این روستا ۱۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

محمدی متوسط برداشت زعفران در هر هکتار از زمین‌های منطقه را ۳ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و افزود: به دلیل اینکه پیاز زعفران، آب کمی نیاز دارد، کشاورزان منطقه از کشت این محصول استقبال چشمگیری داشته‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید