Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به مناسبت 16 اکتبر، روز جهانی غذا اعلام کرد:

دامپزشکی مرجع ذیصلاح کشوری در تامین سلامت مواد غذایی با منشاء دامی است

روز جهانی غذا مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ به این اسم نامگذاری شده است، با توجه به امنیت غذایی این روز در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود که در سال جاری، مصادف با 25 مهرماه است.

دامپزشکی مرجع ذیصلاح کشوری در تامین سلامت مواد غذایی با منشاء دامی است

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تبریک روز جهانی غذا بیان کرد: حیطه وظایف دامپزشکی بسیار گسترده  است که از مرحله صید و پرورش حیوانات تا عرضه مواد خوراکی بر سفره های غذایی مردم را در بر می گیرد و دامپزشکان به عنوان حافظان سلامت غذایی، نقش راهبردی و کلیدی در سلامت و ایمنی مواد غذایی از مزرعه تا سفره را بر عهده دارند و نقش آنها در این زمینه بر کسی پوشیده نیست.

وی دامپزشکی را مرجع ذیصلاح کشوری در تامین سلامت مواد غذایی با منشاء دامی عنوان کرد و گفت: با نظارت های بهداشتی و تلاش بی وقفه دامپزشکان، فرآورده های خام دامی سالم تولید، عرضه و مصرف می شوند.

وی گفت: علاوه بر دامپزشکان، گروه‌های حرفه ای مختلف برای اطمینان از سلامت غذا و دستیابی به آن در سراسر زنجیره غذایی فعالیت می نمایند که شامل متخصصان سلامت انسان، میکروبیولوژیست ها، سم شناس ها و ... هستند.

دکتر رشیدی در خصوص شعار روز جهانی غذا در سال 2020، اظهار کرد: شعار سال  2020 روز جهانی غذا ، «همه با هم: رشد،تغذیه، پایداری/رفتار ما آینده ما را می‌سازد.» انتخاب شده است.

وی با اعلام اینکه بهداشت مواد غذایی، مسئله بسیار شایان توجهی به شمار می آید، افزود: در کنار نوع استفاده و چگونگی بهره گیری از مواد غذایی، رعایت بهداشت در مصرف و نگه داری غذا نیز اهمیت خاصی دارد.

رشیدی اظهار کرد: در روز جهانی غذا سازمان های بین المللی، به منظور برقراری روابط در زمینه کشاورزی و زمینه سازی برای جلوگیری از فقر و گرسنگی و نابودی محیط زیست تلاش می کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در خصوص اهداف نامگذاری این روز گفت: روز جهانی غذا اهداف تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت ها، مراکز بین المللی و نهاد های غیر دولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی برای پایان دادن به گرسنگی، تشویق به برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی و کشاورزی و حمایت های متقابل فنی برای افزایش محصول، تشویق روستائیان و خصوصا زنان به مشارکت در تصمیم‌گیری‌هایی که شرایط زندگیشان را بهبود می‌بخشد، افزایش اگاهی عمومی ملل و توجه دادن انها به مسئله گرسنگی در جهان، تشویق انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه و بجوش اوردن همت و مسئولیت بین المللی و ملی برای جنگ علیه گرسنگی، سوتغذیه و فقر و جلب توجه به تولید و توسعه کشاورزی پایدار را دنبال می‌کند.

این مقام مسئول در پایان به بیان شعار محوری "دام سالم، غذای سالم، انسان سالم" پرداخت و گفت: این شعار اساسی، نشانگر نقش مهم دامپزشکی در تامین امنیت غذایی و کمک به ارتقای بهداشت عمومی در جامعه می باشد که انتخاب آن، اهمیت زحمات و تلاش جهادگران این حرفه ارزشمند را در جامعه بیش از پیش متجلی می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید