Iranian Agriculture News Agency

حراست از سرمایه دامی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه دو برنامه اصلی دامپزشکی

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در این نشست دو برنامه اصلی دامپزشکی را حمایت از تولید، حراست از سرمایه دامی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه اعلام کرد و افزود: این اداره کل با اجرای اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون و بیماری یابی، حراست و صیانت از سرمایه دامی را انجام می دهد.

حراست از سرمایه دامی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه دو برنامه اصلی دامپزشکی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران در این مجموعه از بروز بسیاری ازکانون های بیماری از جمله تب برفکی، انفلوانزای فوق حاد پرندگان و ... در استان مصون بوده ایم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان به ذکر بعضی از بیماری های مشترک و دامی مهم پرداخت و اظهار کرد: هزینه پیش گیری کمتر از درمان می باشد.

وی ادامه داد: اقدامات مراقبتی در جمعیت دامی استان از جمله جمعیت قابل توجه حیات وحش در پارک ملی خبر انجام می گردد که این اقدامات سبب محافظت از سرمایه دامی استان شده است.

وی به توضیح اقدامات این اداره کل در مبحث مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، تب کریمه کنگو و ...اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات این اداره کل روند کاهشی این بیماری ها را شاهدیم.

رشیدی اذعان کرد: این اداره کل در مبحث پیش گیری از بیماری ها، توسط سازمان دامپزشکی به صورت عینی(  به استناد امار و اطلاعات)، سنجش و رصد می گردد که بر این اساس اداره کل دامپزشکی استان کرمان از جمله برترین ادارات دامپزشکی در سطح کشور می باشد.

وی در خصوص اقدامات این اداره کل در راستای ارتقای بهداشت عمومی بیان داشت: نظارت های این اداره کل بر سلامت فراورده های خام دامی از مرحله تولید تا مرحله عرضه( مزرعه تا سفره) و حتی قبل از آن خوراک دام را شامل می گردد.

رشیدی در این باره توضیحات مفصلی بیان کرد و گفت: پایش انتی بیوتیک، داروهای دامی، افلاتوکسین، فلزات سنگین و ...در فراورده های خام دامی توسط نیروهای این اداره کل انجام می پذیرد.

رشیدی بیان کرد: مرغی که به بازار استان عرضه می گردد عاری از انتی بیوتیک بوده و دوره پرهیز آنتی بیوتیکی در آن سپری شده است .

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از تجهیز کامل ازمایشگاه مرجع و منطقه ای دامپزشکی استان جهت تشخیص بیماری ها و پایش باقی مانده، خبر داد وگفت: این اداره کل تشخیص بیماری مرس را که توسط ویروس کرونا ایجاد می گردد از هفت سال گذشته در شتر انجام می دهد و طی این سالها بالغ بر 40 هزار نمونه از این بیماری را پایش نموده ایم.

وی از تجهیز تمام کشتارگاه های دام استان به پیش سرد کن خبر داد و بیان داشت: این اداره کل، سلامت فراورده های خام دامی را  تضمین می کند و مانع از انتقال عوامل بیماریزا به فراورده های خام دامی و به دنبال آن سلامت جامعه  می گردد.

وی ضمن اعلام تعامل سازنده دامپزشکی شمال و جنوب استان با یکدیگر، گفت: با یاری خدا و کمک دستگاه های مرتبط با این اداره کل و تلاش مضاعف همکاران این مجموعه، شاخص های ارزیابی و عملکردی خوبی در سطح استان ارائه کرده ایم.

رشیدی در پایان اظهار کرد: بحمدا.. با یاری و حمایت مسئولان استانی و شناخته شدن خدمات دامپزشکی به جامعه، تعامل بسیار خوبی بین مردم و دامپزشکی وجود دارد.

شایان ذکراست در این نشست  رییس نظام دامپزشکی استان و روسای ادارات اداره کل دامپزشکی استان کرمان حضور داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید