Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان کرمان

همزمان با هفته دامپزشکی، واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در روستاهای شانزده شهرستان استان کرمان به صورت رایگان در حال اجرا می باشد.

اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در استان کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی  مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تبریک هفته دامپزشکی، گفت: در راستای تحقق رهنمود جهش تولید در سالجاری میزان یک میلیون و دویست و پنجاه هزار دز واکسن نیوکاسل برای واکسیناسیون رایگان طیور بومی سراسر استان تهیه و عملیات مایه کوبی طیور بومی آغاز شده است.

وی هدف اجرای این طرح را افزایش سطح ایمنی طیور بومی و کمک به معیشت روستاییان و نیز کاهش و کنترل خطرات انتقال بیماری به واحدهای صنعتی و حفاظت از سرمایه های این مزارع و تولید کنندگان گوشت و تخم مرغ این استان اعلام کرد.

رشیدی با اشاره به اینکه چندین مرحله واکسیناسیون نیوکاسل طیور روستایی( بومی) در استان اجرا شده است، اظهار داشت: عملیات اجرایی این  مرحله از 20شهریور ماه آغاز شده و به مدت دو ماه ادامه دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: در اجرای این طرح از اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی در سطح استان استفاده شده که بسیج مهندسین کشاورزی سپاه ثارلله استان کرمان نیز در این خصوص با نیروهای اداره کل همکاری می کند.

وی با اعلام اینکه واکسیناسیون نیوکاسل طیور به صورت آشامیدنی و با واکسن زنده مقاوم به حرارت صورت می پذیرد، اعلام داشت: ارزیابی عملکرد آزمایشگاهی این طرح متعاقبا توسط نیروهای واحد سرولوژی طیور آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص این اداره کل در حال اجرا می باشد.

این مقام مسوول بیماری نیوکاسل را به عنوان یک بیماری مدیریتی مهم صنعت طیور معرفی نمود که در صورت همه‌گیری، خسارت و تلفات بالایی را به همراه دارد و می‌تواند تا ۹۰ درصد از طیور را از بین ببرد.

وی گفت: برای پیشگیری این بیماری، لازم است مدیریت بهداشت و واکسیناسیون در کنار یکدیگر به اجرا گذاشته شود.

رشیدی گفت: از ابزارهای کنترل بیماری نیوکاسل، استفاده از واکسن و رعایت نکات امنیت زیستی توسط مرغداران و پایش و مراقبت و کنترل بیماری ها در طیور روستایی و واحدهای صنعتی می باشد که به طور مستمر در این اداره کل در حال اجراست.

وی با تاکید بر برنامه صحیح واکسیناسیون و رعایت ضوابط امنیت زیستی در مورد این بیماری، بیان داشت: مجاورت واحد های صنعتی با روستاها، یکی از عوامل مهم شیوع این بیماری در واحد های صنعتی می باشد.

رشیدی تصریح کرد: عامل این بیماری، به خوبی در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر می یابد و دستگاه تنفسی، عصبی و گوارشی را مبتلا می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید