Iranian Agriculture News Agency

45 هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان

مشکلات بخش کشاورزی و دامپروری استان کرمان در مجمع نمایندگان استان کرمان مطرح و مورد بحث قرار گرفت

در جلسه تبادل نظر مجمع نمایندگان استان کرمان با مدیران دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی در استان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه 43 درصد جمعیت استان روستانشین هستند و دومین استان عشایری کشور هستیم، اظهار داشت: 5 درصد اراضی استان کرمان کشاورزی است.

45 هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان

به گزارش خبرنگارایانا در استان کرمان، وی با بیان اینکه 6.5 میلیون تن حجم تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان در سال است، عنوان کرد: بیش از 45 هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان در حدود چند ماه گذشته بوده است.

سعیدی با اشاره به اینکه 33 درصد از جمعیت استان شاغل بخش کشاورزی هستند، ادامه داد: سطح زیر کشت گلخانه‌ای استان کرمان (به جز منطقه جنوب) طی هفت سال گذشته از 60 هکتار به 258 هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه هزینه احداث گلخانه به شدت افزایش پیدا کرده است و حتما نیازمند تسهیلات بانکی است، گفت: تضامین بانکی بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان در دریافت تسهیلات بانکی است.

سعیدی افزود: خرده مالکی از مشکلات اصلی پیش روی توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه از سال 93 تاکنون 47 هزار و 500 هکتار از اراضی استان کرمان به جز منطقه جنوب به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده گفت: در حال حاضر 90 هزار و 500 هکتار اراضی کشاورزی استان به جز منطقه جنوب مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین است.

وی با اشاره به اینکه 6 هزار هکتار آبیاری تیپ در مزارع ذرت، کلزا و گندم استان به جز منطقه جنوب انجام شده است که حدود 70 درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد، افزود: تولید گندم استان با وجود اینکه سطح زیر کشت را کاهش داده‌ایم افزایش پیدا کرده و در حال حاضر با دانش‌افزایی کشاورز به تولید 162 هزار تن گندم در شمال استان کرمان رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه در اجرای آبیاری تحت فشار در استان هیچ محدودیتی نداریم چرا که استان با کم‌آبی روبه‌رو است گفت:در سال 98 استان کرمان( بجز منظقه جنوب )موفق به کسب رتبه دوم در اجرای طرحهای آبیاری نوین شد.

وی افزود: در هفت سال گذشته بیش از 5 هزار و 600 تراکتور وارد استان شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تراکتور افزایش پیدا کرده و مشکلات زیادی در این زمینه داریم که تسهیلات در نظر گرفته شده با قیمت تراکتور مطابقت ندارد ادامه داد: در حال حاضر هزار نفر متقاضی خرید تراکتور داریم.

وی با بیان اینکه ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی استان کرمان به شدت فرسوده است تصریح کرد: فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی در نهایت راندمان تولید را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه آفت کشاورزی در استان تحت کنترل است و اجرای طرح کنترل آفات کلیدی از جمله زنجیره خرما، کرم خراط، مگس مدیترانه‌ای و ملخ در دستور کار است گفت: اعتبارات استانی پاسخگوی این نیاز بخش کشاورزی استان نیست و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمام فروشندگی‌های سم و کود در استان کرمان ساماندهی شده‌اند ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌های شمال استان 163 هزار تن افزایش پیدا کرده است و محدودیتی برای توسعه سردخانه‌ها در شهرهای شمالی استان کرمان نداریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید