Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

تست تشخیص بیماری مشمشه در آزمایشگاه دامپزشکی کرمان راه اندازی شد

مشمشه از قدیمی ترین بیماریهای خطرناک و مشترک بین انسان و تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) است که در انسان به دنبال تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا تماس با بافت‌های آن‌ها منتقل می‌شود.

تست تشخیص بیماری مشمشه در آزمایشگاه دامپزشکی کرمان راه اندازی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام راه اندازی تست تشخیص مشمشه در آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص اداره کل دامپزشکی استان کرمان، گفت: در راستای مبارزه با بیماری ‌های مشترک بین انسان و دام، از ابتدای سال جاری 640  راس اسب توسط کارشناسان این مجموعه تست مشمشه شده اند که این تست از طریق خونگیری و ارسال نمونه سرم دام به آزمایشگاه انجام شده است.

رشیدی با اشاره به انجام تست هر ساله مشمشه در استان، اظهار کرد: نمونه های اخذ شده برای انجام تست های لازم به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی کشور ارسال می شد اما خوشبختانه از حدود یک ماه پیش، آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص این اداره کل به شیوه تشخیص بیماری مشمشه مجهز و مراقبت فعال این بیماری با انجام آزمایشCFT  (فیکساسیون کمپلمان) عملیاتی شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه از حدود یک ماه پیش، حدود 190 نمونه آزمایشگاهی با این متد آزمایش شده اند، بیان داشت: در مواردCFT  مثبت تست تکمیلی مالئین در اسب جهت حذف دام انجام می شود و در صورت مثبت بودن، دام بیمار باید از گله جدا و به شیوه انسانی معدوم گردد که خوشبختانه در چند سال اخیر هیچ موردی از این بیماری در جمعیت تک‌سمی‌های این استان مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان این روش نوین را حائز حساسیت، ویژگی و دقت بالا در تشخیص مشمشه معرفی کرد و اذعان کرد: راه اندازی آزمایش CFT در این اداره کل در قالب همکاری با سازمان دامپزشکی کشور صورت پذیرفت که دو نفر از نیروهای آزمایشگاه ها این اداره کل به تهران اعزام و پس از طی دوره های تخصصی و خرید و نصب تجهیزات آزمایشگاهی و دریافت مواد تشخیصی از سازمان دامپزشکی کشور، تشخیص بیماری مشمشه به روش CFT  در این اداره کل عملیاتی شد.

وی با اعلام اینکه باید با پاکسازی حیوانات آلوده، به سمت کنترل و ریشه کنی این بیماری حرکت نماییم، افزود: پیش‌بینی می کنیم  بیش از 2000 راس دام (اسب و قاطر) در سالجاری در استان مورد پایش بیماری مشمشه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه عامل بیماری مشمشه باکتری Burkholderia mallei است، بیان کرد: تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به عنوان میزبان اصلی باکتری ذکر شده در طبیعت هستند.

دکتر رشیدی گفت: این بیماری در انسان خطرناک بوده و با درگیر ساختن دستگاه تنفس می تواند موجب مرگ شخص مبتلا شود.

وی اضافه کرد: بیماری در اسب معمولا به سه صورت حاد، مزمن و مخفی وجود دارد که در فرم حاد علائم بسیار شدید شامل ترشحات چرکی از دستگاه تنفسی است و در فرم‌های دیگر ممکن است اسب بیمار علائم بالینی را نشان ندهد ولی به دلیل اینکه ناقل بیماری است بسیار خطرناک است.

وی از صاحبان اسب‌های استان خواست نسبت به رعایت ضوابط بهداشتی، قرنطینه‌ای و دریافت مجوز حمل از این اداره کل  بمنظور جابجایی تک سمیان اقدام نمایند و قبل از ورود اسب‌ های جدید به گله خود از انجام آزمایش مشمشه آنها اطمینان حاصل کنند و با همکاری با نیروهای این اداره کل در انجام تست مشمشه، ضمن تضمین سرمایه‌گذاری در صنعت اسب، در حفظ و ارتقای بهداشت عمومی جامعه گام بردارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید