Iranian Agriculture News Agency

هشدار دامپزشکی شهربابک در خصوص بیماری تب سه روزه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه هماهنگی جهت هشدار دامپزشکی به دامداران انجام شد.

هشدار دامپزشکی شهربابک در خصوص بیماری تب سه روزه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، غلامرضا منگلی گفت: مراقبت از دام‌های سنگین در مقابل بیماری تب سه روزه بسیار حائز اهمیت است این یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاو میش است که از طریق بندپایان منتقل می‌شودکه مهم‌ترین علائم ابتلای دام‌ها به این بیماری تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن است. همچنین حمل و نقل دام‌های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر   موجب شیوع بیماری می‌شود و باید از آن اجتناب شود.

منگلی خاطر نشان کرد: خوشبختانه  تاکنون گزارشی در خصوص بروز این بیماری در شهربابک مشاهده نشده و به علت فعالیت حشرات و بندپایان احتمال بروز بیماری در دام‌ها زیاد است.

وی افزود: ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها، نابودی محل تجمع حشرات مثل آب‌های سطحی اطراف دامداری‌ها و واکسیناسیون جمعیت دامی هدف و اطلاع رسانی فوری موارد مشکوک بیماری به شبکه دامپزشکی می‌تواند از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند در ضمن  برای هرگونه اقدام به حمل و نقل دام حتما باید گواهی معتبر بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی را اخذ کرد تا سلامت جمعیت دامی منطقه، حفظ و صیانت شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید