Iranian Agriculture News Agency

لزوم اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی برای جابجایی دام، فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام، دارو و مواد بیولوژیک

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: جابجایی دام، فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام، دارو و مواد بیولوژیک نیازمند اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی است.

لزوم اخذ مجوز بهداشتی دامپزشکی برای جابجایی دام، فرآورده های خام دامی و نهاده های خوراک دام، دارو و مواد بیولوژیک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرماندکتر حسین رشیدی بیان کرد: به استناد ماده ۴ آیین نامه چگونگی کنترل بهداشتی تردد، نقل و انتقال، واردات و صادرات دام زنده و فراورده های خام دامی موضوع بند د ماده (3) و بند ب ماده (5) قانون سازمان دامپزشکی امسال نیز همانند سالهای گذشته هرگونه نقل و انتقال دام زنده، فرآورده‌های خام دامی و نهاده های خوراک دام، دارو و مواد بیولوژیک نیازمند اخذ مجوز بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور، ادارات کل دامپزشکی و شبکه های دامپزشکی شهرستانها است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: نقل و انتقال موارد فوق بدون اخذ گواهی بهداشتی دامپزشکی، غیرمجاز و تخلف محسوب می شود و افراد خاطی به مراجع قضایی معرفی و با آنها طبق قانون و مقررات برخورد خواهد شد.

رشیدی اذعان کرد: هدف از تدوین ضوابط اجرائی قرنطینه مبدا و مقصد، بهبود روند فعالیت های قرنطینه ای دامپزشکی و فعالیت های منسجم آن در راستای جلوگیری ورود و یا انتشار بیماری های مختلف دامی، تضمین کیفیت دام و محصولات دامی و افزایش کارائی و بهره وری سیستم قرنطینه ای فعلی است.

وی خاطر نشان کرد: قرنطینه به عنوان یکی از رکن ها و ابزارهای مهم در تامین بهداشت دام وفرآورده های دامی از جمله اجرای پروژه های کنترل و ریشه کنی بیمارهای های دامی مطرح است.

این مقام مسئول افزود: اقدامات قرنطینه ای طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می گردد که از قرنطینه داخل دامداری شروع و به استقرار ایستگاه های کنترل و پست های قرنطینه مرزی و بین استانی و اجرای دستور العمل‌های بهداشتی قرنطینه ای حمل و نقل دام و فرآورده های خام دامی منتهی می‌شود .

رشیدی گفت: اجرای دقیق ضوابط و مقررات بهداشتی در مبدا و کنترل آن در مقصد می تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه کنترل بهداشتی قرنطینه ای را مرتفع سازد.

وی در پایان بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد 5300  فقره گواهی بهداشتی حمل دام و فرآورده های دامی توسط این اداره کل به سایر نقاط کشور صادر و بیش از 5000 فقره محموله وارداتی به مقصد استان از طریق سیستم یکپارچه قرنطینه تعیین تکلیف شده اند که تمامی این محموله ها دارای گواهی بهداشتی – قرنطینه ای از ادارات دامپزشکی شهرستان های مبدا بوده‌اند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید