Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام آمادگی کرد:

راه‌اندازی صندوق پسته و خرما در استان کرمان

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام آمادگی این وزارت برای راه‌اندازی صندوق پسته و خرما در استان کرمان گفت: شورای راهبردی صادرات در وزارت جهادکشاورزی راه ‌اندازی شده است تا هفته آینده جزییات این شورا را ابلاغ خواهیم کرد.

راه‌اندازی صندوق پسته و خرما در استان کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با تشکل‌های بخش کشاورزی استان کرمان گفت: تهیه یک نقشه و الگوی کشت در استان کرمان با توجه به بحران آبی حاکم بر این استان امری الزامی است که در این الگوی کشت باید تعیین شود که هر درخت یا هر محصول کشاورزی در کجا باید کشت داده شود تا با کمترین ریسک بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

خاوازی بر لزوم تدوین الگوی کشت در استان کرمان تاکید کرد و افزود: برنامه الگوی تولید محصولات کشاورزی برای کشت پاییزه در حال تدوین است که بیش از ۹۰ درصد مطالعات این برنامه الگویی انجام شده که فقط لایحه سیاست‌گذاری آن باقی مانده است که با این الگو تثبیت کشت در سطح کشور رقم خواهد خورد.

وزیر جهادکشاورزی بر ایجاد کامل زنجیره کشاورزی در استان کرمان تاکید کرد و گفت: زنجیره‌های کشاورزی از ابتدای کشت تا بازار محصول باید در استان کرمان مشخص شود که با این کارها (تغییر الگوی کشت و تکمیل زنجیره‌ها) سیمای کشاورزی استان نیز تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر به ۱۸ شرکت مجوز ورود به تولید بذر هیبربد داده شده که ۲ درصد ضریب خوداتکایی ما در تولید این بذر است که با برنامه های در نظر گرفته شده تولید این بذر در داخل کشور را ۲۰ درصد خواهیم رساند به‌طوری که تا پایان سال جاری برای محصولات خیار، فلفل و بادمجان دو رقم معرفی خواهیم کرد و در سال آینده تعداد این محصولات به ۵ رقم خواهد رسید تا یکی از عقب‌ماندگی‌های بخش کشاورزی کشور در این زمینه جبران شود.

خاوازی با اعلام آمادگی وزارت جهاد کشاورزی برای راه‌اندازی صندوق پسته و خرما در استان کرمان تصریح کرد: شورای راهبردی صادرات در وزارت جهاد کشاورزی راه ‌اندازی شده است تا  هفته آینده جزئیات این شورا را ابلاغ خواهیم کرد.

وی با قول مساعد بابت راه اندازی که ستاد عالی پسته در سطح وزارتخانه در ادامه با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: با توجه به بررسی های صورت گرفته، به ۵ رسته آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا در بخش کشاورزی تسهیلات لازم اعطاء خواهد شد که به زودی جزییات این تسهیلات ارائه خواهد شد.

وزیر جهادکشاورزی درباره پیشنهاد رییس مجمع نمایندگان استان کرمان پیرامون توجه به بحث انتقال آب از خلیج فارس برای بخش کشاورزی عنوان کرد: آمادگی کامل برای انتقال آب از خلیج فارس برای بخش کشاورزی در استان را داریم که در این راستا باید مذاکرات لازم با مسئولین مربوطه صورت گیرد.

وی با اشاره به درخواست رییس مجمع نمایندگان استان در زمینه تفویض اختیارات به استاندار و مدیران استان کرمان بیان کرد: بحث نحوه تفویض اختیار هنوز شفاف نیست لذا استانداران و مدیران استانی باید مشخص کنند در چه مورد تفویض اختیار نیاز دارند تا ما بتوانیم به آنها در این زمینه کمک کنیم.

وزیر جهادکشاورزی صنعت دام و طیور را یک صنعت بزرگ دانست و بیان کرد: تقریبا ۸۰ میلیون تن نهاده به صنعت دام و طیور داده می‌شود که از این عدد، حدود ۱۵ میلیون تن آن از خارج از کشور وارد می‌شود که فشار بسیار زیادی به کشور وارد می‌کند.

عباس سعیدی" رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان نیز در این جلسه با تشریح وضعیت شمال استان گفت: استان کرمان دومین استان عشایری کشور است ضمن آنکه با وجود کویری بودن این استان، اما نزدیک به ۲۵ درصد باغات کشور در استان کرمان وجود دارد و ۶.۵ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی استان بوده که ۴۵ میلیارد تومان ارزش تولیدات کشاورزی استان است.

وی بیش از ۳۳ درصد اشتغال استان کرمان را در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: استان کرمان در تولید محصولاتی همچون پسته، خرما، کرک، آرتمیا، کنجد مقام اول کشور و در تولید گل محمدی و سطح گلخانه‌ها رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان با اشاره به خود اتکایی استان کرمان در بذر عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در استان کرمان اطلاعات فنی و دانش بسیار خوبی به بخش کشت گندم در استان ورود کرده به ‌طوری‌که میزان تولیدات گندم در هر هکتار در شمال استان کرمان افزایش یافته است.

سعید با اشاره به اقدامات سازمان جهادکشاورزی در مبارزه با آفات نیز اظهار کرد: تمام فروشنده‌های سم استان دارای مجوز بوده و استان کرمان ساماندهی خوبی در فروشندگان سموم انجام داده به ‌طوری‌که استان کرمان استان سبز در این زمینه می‌باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید