Iranian Agriculture News Agency

واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه بیماری لامپی اسکین

بیماری لامپی اسکین ( ال.اس.دی) یک بیماری ویروسی در دام سنگین (گاو و گوساله) است که می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری وارد کند.

واکسیناسیون دام‌های سنگین استان علیه بیماری لامپی اسکین

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: واکسیناسیون دام های سنگین استان علیه بیماری«ال.اس.دی» به منظور کنترل و پیشگیری این بیماری از 5 خرداد  آغاز شده و تا پوشش 80  تا 100درصدی دام های سنگین استان ادامه خواهد داشت.

رشیدی با بیان اینکه بیماری بیماری لمپی اسکین جزو بیماریهای اخطارکردنی محسوب میشود، گفت: علاوه بر واکسیناسیون،  کنترل جمعیت حشرات و کنه ها ( سم پاشی اماکن دامی) می‌تواند از راه‌های پیشگیری این بیماری باشد.

وی از جمله عوارض این بیماری را ایجاد خسارات اقتصادی بدلیل کاهش شدید تولید شیر، افت تولید و هزینه های درمان عنوان کرد و بیان داشت: ویروس عامل بیماری لمپی‌اسکین نسبت به شرایط نامساعد محیطی (خشکی، سرما، گرما و ...) بسیار مقاوم است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: بیماری لامپی اسکین با ناقلین مگس و کنه منتقل می‌شود و انتشار این بیماری از طریق این ناقلین می تواند باعث گسترش این بیماری به صورت خیلی سریع گردد بنابراین اغلب شاهد بروز این بیماری در فصل تابستان و پاییز که فصل فعالیت حشرات و بندپایان است خواهیم بود و اذر، دی، بهمن ماه هایی هستند که کمترین میزان فراوانی بیماری را در طول سال دارند.

این مقام مسئول از راههای دیگر انتقال این بیماری را تماس با گاوهای بیمار، محصولات خام دامی، تجهیزات و وسایل آلوده به ویروس و نوشیدن شیر آلوده توسط گوساله شیرخوار نام برد.

وی افزود: از نشانه های این بیماری می توان به ظهور ضایعات ندولی و کهیر مانند بر روی پوست گاوها، التهاب بر روی گردن و کشاله های ران پای گاو، تب بالا، آبریزش چشم، بینی و اختلال در تعادل دام ها، ضایعات بیماری در بافت ریه و ... اشاره کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: بیماری لمپی اسکین جزو بیماری های مشترک انسان و دام نبوده و به انسان منتقل نمی شود‌ و تنها جمعیت دام سنگین درگیر این بیماری می‌شوند.

وی عنوان کرد: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری می بایست از جابه جا کردن دام ها اکیدا خودداری کرده و دام ها و دامداری را قرنطینه کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، بیش از دو میلیون متر مربع جایگاه دام سم پاشی شده است، افزود: طرح سم پاشی جایگاه دام و حمام ضد کنه دام در راستای مبارزه با این بیماری و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال جاری آغاز شده است.

رشیدی در خصوص پروتکل پیشنهادی درمانی جهت دام های مبتلا به بیماری لمپی اسکین چنین گفت: استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( نظیر فلونکسین مگلومین، کتوفن، فنیل بوتازون )، عدم استفاده از کورتیکواستروئیدها نظیر دگزامتازون به دلیل تضعیف سیستم ایمنی در دام و طولانی شدن دوره بیماری، محدودیت استفاده از آنتی بیوتیک ها( صرفاً در دام های مبتلا به عفونت های ثانوی)، شستشوی مکرر زخمهای ناشی از نکروز ندولها و استفاده از اسپری آنتی بیوتیک، استفاده از حشره کش های مجاز به منظور کنترل جمعیت حشرات ناقل به خصوص  پشه ها و مگس  ها در اماکن دامی و استفاده از سموم Pour-on برای بدن دام از جمله برنامه های درمانی جهت دام های مبتلا است.

مدیر کل دامپزشکی استان از روستاییان و دامداران خواست تا جایگاه های دام های خود را سم پاشی کنند و موارد مرتبط با بیماری‌های دامی را به سامانه 1512 دامپزشکی اطلاع دهند تا اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید