Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در راستای جهش تولید

حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان، به تشریح برنامه های این اداره کل در راستای جهش تولید پرداخت.

برنامه‌های اداره کل دامپزشکی استان کرمان در راستای جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان،  حسین رشیدی رئیس دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: ماهیت وظایف و خدمات این دستگاه، کمک به بهبود بهره وری و ارتقای تولید و کاهش ضایعات محصولات  در بخش دام، طیور، آبزیان و صنایع مرتبط،  ارتقاء کیفیت بهداشتی مواد خام دامی از طریق مبارزه با بیماریهای دامی و اقدامات نظارتی و نیز کمک به ارتقاء بهداشت عمومی با کنترل بیماری های قابل انتقال به انسان و تضمین سلامت و ایمنی محصولات دامی است.

رشیدی گفت: رئوس راهبردی مورد نظر این اداره کل برای تحقق رونق و جهش تولید در حوزه دامپزشکی شامل تسهیل و روان سازی دریافت پروانه ها، مجوزهای تولید، فرآوری، حمل و نقل، پیگیری برای تأمین به موقع نهاده های مورد نیاز بخش مثل دارو و واکسن و نظارت بر توزیع مناسب آنها، توسعه هدفمند اثربخشی عملیات مبارزه با بیماریها، ارتقای کیفی عملیات نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های دامی و در نهایت توسعه راهبرد اساسی اقدامات آموزشی و ترویجی با شیوه های  مختلف است.

این مقام مسئول بیان کرد: تسهیل و روان سازی دریافت پروانه ها، مجوزهای تولید، فرآوری، حمل و نقل و ... از طریق پیگیری اصلاح مقررات و دستورالعمل های دست و پاگیر، اصلاح فرایندهای صدور مجوزها، پیگیری اخذ تفویض اختیار از سازمان دامپزشکی کشور، تفویض اختیار به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها و نظارت بیشتر بر عملکرد نظام دامپزشکی استان محقق خواهد شد.

وی از پیگیری های لازم  برای تأمین به موقع نهاده های مورد نیاز استان مثل دارو، واکسن و نظارت بر توزیع مناسب آنها توسط نیروهای این اداره کل خبر داد و اظهار کرد: توسعه سامانه های نظارت بر توزیع اقلام مذکور، نظارت برمراکز تولید، توزیع و عرضه محصولات ذکرشده، سهمیه بندی اقلام کم تولید شده بین واحدهای مربوطه و جمع بندی نیازهای ماهیانه شهرستان ها و اعلام به سازمان متبوع به صورت دقیق و به جد توسط نیروهای این اداره کل انجام خواهد شد که با تمهیدات وتدابیر ذکر شده،  در تامین نهاده های استان در سالجاری با کمبود اقلام ذکرشده مواجه نخواهیم شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اذعان داشت: در راستای اثربخشی بیشتر عملیات های مبارزه با بیماری ها، مطالعات اپیدمیولوژیکی برای بررسی میزان شیوع و بروز و اثرات بیماریهای واگیردار از جمله تب برفکی، شاربن علامتی و شاربن انجام می گیرد، ضمن اینکه  با برنامه زمان بندی عملیات های مبارزه با بیماری ها بر اساس الویت ها و کانون های بیماری و نیز انجام عملیات ایمن سازی هدفمند در این راستا قدم برداشته ایم.

رشیدی از واگذاری بخشی از عملیات قابل واگذاری به بخش خصوصی از طریق قرارداد خرید خدمت شامل بیماری های هاری، تب مالت و طاعون نشخوارکننده کوچک خبر داد و گفت: عملیات های نظارتی پایش و مراقبت بیماری های دامی همچون مشمشه، تب مالت و سل را توسعه خواهیم داد.

وی با اعلام انجام اقدامات ویژه در خصوص حمایت از جمعیت دامی و  برنامه های تولیدات عشایر در سال جاری، بیان داشت: کنترل نقل و انتقالات و جابجایی دام از طریق اقدامات بهداشتی - قرنطینه ای با هدف پیشگیری از احتمال انتقال و جابجایی بیماری های دامی قابل انتقال بین انسان و دام در سال جهش تولید با جدیت بیشتر نسبت به سال گذشته دنبال خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سالجاری با اهتمام این اداره کل، ممیزی واحدهای مرغداری و پیگیری رفع نواقص بهداشتی آنها در جهت افزایش امنیت زیستی واحدهای مرغداری و پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک پرندگان مانند آنفولانزا فوق حاد پرندگان صورت خواهد گرفت.  

این مقام مسوول در پایان بیان داشت: در راستای نیل به شعار جهش تولید، کیفیت عملیات های نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های دامی را ارتقا خواهیم داد.

رشیدی با اعلام اینکه این اداره کل بر پایش آلاینده های زنجیره تولید محصولات دامی از خوراک دام تا محصولات نهایی تاکید و سعی وافر دارد، افزود: برای رسیدن به هدف ارتقای کیفی عملیات نظارت بر بهداشت و سلامت فرآورده های دامی، اصلاح فرایندهای تولید، توسعه سامانه های نرم افزاری نظارتی، نظارت بر کاهش ضایعات در زنجیره تولید محصولات دامی و در نهایت بازنگری، اصلاح و روزآمد نمودن اسناد امنیت غذایی را در دستور کار داریم.

رشیدی در ارتباط با برنامه های خاص سال جهش تولید اعلام کرد در این راستا کارگروهی متشکل از ادارات مختلف فنی در اداره کل تشکیل شده است تا پروژه های مرتبط با جهش تولید در بخش دامپزشکی و بخش های مرتبط را تدوین و  برای به مقامات مسئول استان ارائه کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید