Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان استان کرمان درگیر بلایای طبیعی

سرمازدگی، سیل و طوفان به بخش کشاورزی و دامپروری استان کرمانخسارت وارد کرد.

کشاورزان استان کرمان درگیر بلایای طبیعی

به اعلام خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در شهرستان ریگان سیلاب سوم فروردین99 به باغات و مزارع این شهرستان خساراتی را وارد کرد که کارشناسان در حال ارزیابی خسارت وارده به کشاورزی این شهرستان هستند.

وی افزود: سرمازدگی در استان (به جز منطقه جنوب) در دو مرحله اتفاق افتاد  ابتدادر روزهای پایانی سال 98 که به باغات مناطق سردسیر خساراتی را وارد کرد مجدداً در روزهای سوم و چهارم فروردین نیز خساراتی را وارد کرده که پس از ظهور علائم و بررسی کارشناسی میزان خسارت وارده اعلام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: جهت پیشگیری و حفاظت باغات از سرمازدگی تشعشعی باغداران می توانند این اقدامات را انجام دهند اول اینکه عاری بودن زمین از علف هرز در حفاظت درخت موثر است.

سعیدی افزود: اجتناب از تیلر و خاک ورزی یکی دیگر از توصیه های کاربردی قبل از وقوع سرما برای حفاظت درختان از سرما  می باشد و انجام هرگونه عملیات خاک ورزی موجب ایجاد فضاهای هوا در خاک و در نتیجه کاهش انتقال گرما به درخت می شود بنابراین باید طی دوره های مستعد یخبندان از انجام این عملیات اجتناب شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی افزود : روش استفاده از دود جهت کاهش خسارت سرمازدگی در باغات مفید است این روش از جمله عملیات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارت سرمای بهاره است به این صورت که در هر هکتار به فاصله هر 15 متر یک کپه از نخاله یا پوست خشک پسته را ایجاد و با کمی گازوئیل آتش بزنند که به خاطر دود زیاد و زمان ماندگاری بیشتر این دود در منطقه ، درختان از سرمازدگی حفظ می شوند.

وی از دیگر راههای پیشگیری از سرمازدگی باغات به : انجام آبیاری صحیح، گرم کردن باغ توسط بخاری های باغی، استفاده از روشهای ایجاد مه در باغات اشاره کرد.

سعیدی افزود:جهت حفاظت محصولات گلخانه ای از سرمازدگی، کنترل سیستم های گرمایشی و تنظیم دمای مناسب محیط گلخانه ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید