Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان رفسنجانی هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی را جدی بگیرند

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان با برشمردن روش‌های کنترل سرمازدگی بهاره درختان پسته، به کشاورزان جهت جلوگیری از بروز خسارت سرمازدگی هشدار داد.

کشاورزان رفسنجانی هشدار سرمازدگی محصولات کشاورزی را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رضایی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: هواشناسی پیش‌بینی کرده دوشنبه جاری بارش‌ها را در استان کرمان و رفسنجان خواهیم و کشاورزان باید در این روز مراقبت‌های لازم را جهت پیشگیری سرمازدگی انجام دهند.

وی افزود: کشاورزان با یک دماسنج هوای باغ را بسنجند و اگر زیر 4 درجه بود روش‌های مقابله با سرمازدگی را اجرا کنند و یکی از این روش‌ها آب‌پاشی و مرطوب کردن است و این عمل موجب می‌شود درختان خیس باشند و از یخ زدگی جلوگیری شود.
رضایی همچنین عاری بودن زمین از علف هرز را در حفاظت درخت موثر دانست و گفت: این کار را کشاورزان باید در اسفند ماه انجام دهند تا در بهار با مشکل سرمازدگی مواجه نشوند چون حذف گیاهان پوششی موجب افزایش جذب تابشی خاک می‌شود و انتقال و ذخیره گرما در خاک را بهبود می‌بخشد.
وی اجتناب از تیلر و خاکورزی را یکی دیگر از توصیه‌های کاربردی قبل از وقوع سرما برای حفاظت درختان از سرما عنوان و بیان کرد: انجام هرگونه عملیات خاک‌ورزی موجب ایجاد فضاهای هوا در خاک و در نتیجه کاهش انتقال گرما به درخت می‌شود. بنابراین باید طی دوره‌های مستعد یخبندان از انجام این عملیات اجتناب شود.
رضایی روش استفاده از دود جهت کاهش خسارت سرمازدگی را در باغات پسته مفید خواند و اظهار کرد: این روش از جمله عملیات پیشگیرانه جهت جلوگیری از خسارت سرمای بهاره است.
رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان خاطرنشان کرد: کشاورزان به جای استفاده از دود حاصل از سوختن نخاله‌ها و ضایعات پسته استفاده کنند؛ به این صورت که در هر هکتار به فاصله هز 15 متر یک کپه از نخاله یا پوست خشک پسته را ایجاد و با کمی گازوئیل آتش بزنند که به خاطر دود زیاد و زمان ماندگاری بیشتر این دود در منطقه ، درختان از سرمازدگی حفظ می‌شوند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با اشاره به وجود یک‌هزار و 500 هکتار باغ بادام و بیش از یکهزار و 500 هکتار باغ میوه‌های سردسیری شامل زردآلو، هلو، سیب، به و ... در مناطق کوهستانی داوران، خنامان، اودرج ، راویز از توابع این شهرستان تصریح کرد: سالانه یک‌هزار تن بادام به دست می‌آید که سرمای اسفند ماه گذشته کل این محصول را از بین برد همچنین این سرما تا 70 درصد میوه‌های سردسیری رفسنجان را هم از بین برد.
وی با اشاره به وجود 80 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان هم گفت: در روز 20 اسفند ماه سرما به رقم‌های احمدآقایی و کله قوچی خسارت وارد کرد درصد این سرما به دلیل اینکه گل ها و جوانه ها هنوز سبز نشده بودند و در حالت تورم ( مرحله قبل از گل دهی) قرار داشتند کم بوده  است.
گفتنی است پیش‌بینی شده است که امسال اگر محصول پسته رفسنجان دچار سرمازدگی نشود بین 60 تا 70 هزار تن از این محصول به دست خواهد آمد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید