Iranian Agriculture News Agency

شخم زمستانه و یخ‌آب زمستانه، راه مبارزه زمستانه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای

با توجه به فرارسیدن فصل سرد سال، لازم است باغداران، جهت کاهش خسارت آفت انجام عملیاتی مانند نظافت و پاک سازی سطح باغ از میوه های آلوده به مگس، شخم سطحی و یخاب باغ ها، زیر و رو کردن خاک در ناحیه سایه انداز درختان با بیل یا روتیواتور ، جهت نابودی شفیره آفت، با توجه به اینکه عمق شفیرگی در خاک های مختلف بین 3 تا 5 سانتی متر است، لذا عملیات باید بسیار سطحی باشد.

شخم زمستانه و یخ‌آب زمستانه، راه مبارزه زمستانه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، آفت مگس میوه مدیترانه‌ای با توجه به دامنه میزبانی بالا باعث خسارت شدید به محصولات کشاورزی استان می‌شود. این آفت تا 100 درصد محصول را از بین برده و دامنه میزبانی آن تا 300 میزبان است. خسارت این آفت از زمان تغییر رنگ میوه و رسیدن میوه‌ها آغاز می‌شود و باعث پوسیدگی، لهیدگی و ریزش شدید میوه می‌شود و از آنجا که لارو این آفت بعد از تغذیه، میوه را ترک کرده و در داخل خاک تبدیل به شفیره می‌شود، زمستان‌گذرانی این حشره به‌صورت شفیره در خاک است. این آفت از طریق میوه آلوده، خاک و بقایای گیاهی و کود دامی نپوسیده به اشکال مختلف منتقل می‌شود. بنابراین یکی از راه‌های مبارزه با این آفت در فصول سرد سال شخم زمستانه و یخ‌آب زمستانه است که توصیه می‌شود کشاورزان این شخم را حتماً انجام دهند.

جمع‌آوری و دفن میوه‌های آلوده در عمق 50 سانتیمتری خاک یا  بسته‌بندی کردن میوه‌های آلوده جمع‌آوری شده در کیسه‌های پلاستیکی بدون منفذ و نگهداری آنها در یک مکان مناسب به مدت تقریبی یک ماه که در طی این مدت تمامی مراحل مختلف زیستی آفت از بین رفته و باقی‌مانده میوه‌ها به‌صورت کود آلی به خاک برگردانده شود، از دیگر راه‌های مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای است.

در بعضی سال‌ها به دلیل پایین بودن قیمت محصولات باغی، باغداران رغبتی به برداشت کامل محصول ندارند که در این حالت طغیان جمعیت آفت در منطقه اتفاق می‌افتد.

خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته آفت مگس میوه مدیترانه‌ای خسارت کمتری را به بار آورده است اما باز هم توصیه می‌شود کشاورزان جوانب احتیاط را رعایت کرده و مبارزه را ادامه دهند تا سال آینده نیز شاهد خسارت کمتر باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید