Iranian Agriculture News Agency

جلسه برنامه ریزی کشت پاییزه با محوریت کلزا در شهرستان ارزوئیه برگزار شد

جلسه برنامه ریزی کشت پاییزه با محوریت کلزا در شهرستان ارزوئیه با حضور مدیر حفظ نباتات استان، مدیر عامل اتحادیه تعاونی تولید استان، رییس اداره تعاون روستایی شهرستان،کشاورزان پیشرو، مسئولین وکارشناسان مراکز جهاد کشاورزی،کارشناسان طرح سیماب اتحادیه تعاونی تولید استان وکارشناسان تولیدات گیاهی در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه برگزار شد.

جلسه برنامه ریزی کشت پاییزه با محوریت کلزا در شهرستان ارزوئیه برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در این شهرستان تغییر الگوی کشت با توسعه گلخانه های خاکی و هیدروپونیک، توسعه کشت دانه های روغنی کلزا وآفتابگردان وکنجد ومصرف بهینه آب با اجرای آبیاری نواری تیپ در مزارع و افزایش عملکرد از اولویتهای امور اجرایی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کشت کلزا در کنترل علفهای هرز مقاوم گندم مانند چچم، دو برابر بودن قیمت کلزا نسبت به گندم، نیازآبی کم این محصول در مقایسه با سایر محصولات وافزایش حاصلخیزی خاک و بالابردن کمیت وکیفیت گندم، باعث شده امسال کشاورزان کلزاکاردر شهرستان از افزایش سطح زیر کشت کلزا نسبت به سال قبل  استقبال نمایند.

امیری اظهار داشت: مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شهرستان ارزوئیه درسال قبل در سطح 4300 هکتار انجام وکنترل این آفت بسیار موفقیت آمیز بود.

وی تصریح کرد: برداشت ذرت علوفه ای در سطح 400 هکتار وکشت دانه روغنی کلزا در سطح 20 هکتار در شهرستان تا کنون انجام  شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه بیان داشت: افزایش سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل و برداشت مکانیزه پنبه توسط دستگاه در شهرستان در سال زراعی جاری، ارائه توصیه های فنی به توسط کارشناسان پهنه به کلزاکاران در زمینه رعایت تاریخ کاشت، اختصاص زمین مساعد به کشت کلزا، تنظیم دستگاه کلزاکار و نظارت برکاشت و داشت و برداشت توسط کارشناس پهنه، برگزاری کلاسهای آموزشی و یادآوری اهمیت آب آخر محصول در افزایش عملکرد به کشاورزان از جمله اقدامات این مدیریت در افزایش بهره وری در بحث کشاورزی می باشد.

مدیر حفظ نباتات این سازمان در این جلسه گفت: از آنجایی که نیاز غذایی روز به روز افزایش می یابد، با توجه به محدودیت آب امکان افزایش سطح زیر کشت را نداریم پس باید تولید در واحد سطح افزایش یابد و با رعایت مسایل فنی و رعایت الگوی کشت تفکر ودیدگاه ما نسبت به کشاورزی عوض شود.

وی افزود: توجه جدی به زمان مبارزه به علفهای هرز شود و برای کنترل علفهای هرز حتما از مبارزه تلفیقی بوجاری بذور خودمصرفی،ضدعفونی بذور مصرفی،رعایت تاریخ کاشت ،اجرای تناوب زراعی وآیش،آبیاری وشخم قبل از کاشت،رعایت زمان مبارزه،استفاده از سموم موثر با دز مناسب استفاده شود.

طاهری تصریح کرد: با سیستم چند کشتی، تنوع کشت توسعه می یابد و دشمنان طبیعی  افزایش یافته و از مبارزه با آفات کاسته می شود و به کشاورزی پایدار می رسیم.

وی خاطرنشان کرد: آغاز ظهور آفات و بیماریها و زمان دقیق مبارزه با آنها توسط شبکه های مراقبت و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی می شود تا به موقع آفات وبیماریها در شهرستان کنترل  شوند.

طاهری با بیان اینکه احتمال طغیان ملخ صحرایی در سال جاری وجود دارد، افزود: بایستی تمام تمهیدات لازم جهت کنترل آفت وجلوگیری از خسارت اندیشیده شود.

وی اظهار داشت: با توجه به ورود آفت مگس میوه مدیترانه ای به استان بایستی مبارزه با این آفت با سم پاشی وطعمه پاشی، تله گذاری، برداشت زود هنگام میوه ها و جمع آوری و دفن میوه های آلوده انجام شود که در صورت عدم مبارزه صددرصد محصول خسارت می بیند.

طاهری در پایان گفت: ارقام گندم حساس به بیماری لکه باکتریایی  نواری گندم در سال قبل شبرنگ، میهن، خلیل و پارسی گزارش شدند و در مزارعی که سال قبل آلوده بودند، جهت رعایت تناوب زراعی کلزا کشت گردد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید