Iranian Agriculture News Agency

افزایش 500 هکتاری سطح زیر کشت دانه های روغنی در سال جاری در شهرستان ارزوئیه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: با توجه به قیمت مناسب محصول کلزا و خرید تضمینی آن و در تناوب قرار گرفتن با گندم و جو و نیاز آبی کمی که این محصول کشا ورزان از کشت کلزا استقبال می کنند.

افزایش 500 هکتاری سطح زیر کشت دانه های روغنی در سال جاری در شهرستان ارزوئیه

به گزارش خبرنگار ایانا در کرمان، امیری با اعلام این خبر افزود: در سال گذشته 500 تن کلزا و 2500 تن پنبه در این شهرستان تولید شد و سطح زیر کشت کلزا در سال جاری 1500 هکتار، کنجد 100 هکتار، آفتابگردان 50 هکتار و پنبه1250هکتار بود و برنامه ابلاغی کلزا 2000 هکتار می باشد.

وی خاطر نشان کرد: البته با همه مزایایی که این محصول دارد مشکلاتی مانند همزمانی برداشت کلزا با محصول گندم و تعاقبا کمبود دستگاههای برداشت، تردید کشاورزان جهت انتخاب بذر جدید و همزمانی برداشت ذرت با کشت کلزا وجود دارد.

امیری با اشاره به اینکه جهت ترغیب کشاورزان به کشت کلزا اقداماتی توسط این مدیریت در شهرستان صورت گرفته است، افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی به منظور آشنایی کشاورزان با فواید این محصول نظیر در تناوب قرار گرفتن با گندم وجو وکاهش علفهای هرز وافزایش ماده آلی وحاصلخیزی خاک،نیاز آبی  کم و.....، معرفی کشاورزان جهت خرید دستگاههای ریز دانه کار یارانه دار که تاکنون بیش از 30 دستگاه در شهرستان خریداری شده است، تنظیم دستگاههای ریز دانه کار در زمان کاشت کلزا، ازجمله اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه خاطر نشان کرد: با تشکیل 9شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان ناظر طرح گیاهپزشکی ومشارکت دو کلینیک گیاهپزشکی برمزارع کلزا نظارت می کنند و با ارائه توصیه های لازم در مدیریت آفات وبیماریهای این محصول و ارائه مشاوره فنی به کلزاکاران در زمینه تغذیه اصولی مزارع توسط کارشناسان، کشاورزان را همراهی می کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد کلزا 2.5 تن در هر هکتار، پنبه 2.5 تن، آفتابگردان  1.5 تن،کنجد  1-1.5 تن در هکتار می باشد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بذر کلزا  وارداتی می باشد و توسط مدیریت زراعت استان تهیه وتدارک دیده می شود وجهت توزیع بین کشاورزان در اختیار مدیریت شهرستان قرار می گیرد.

امیری خاطر نشان کرد: در سال گذشته بدلیل بارندگیهای زیاد و مناسب بودن شرایط آب و هوایی نسبت به سالهای گذشته کلزا عملکرد بهتری داشته است و کشت محصول در بافت خاک های سبک عملکرد بهتر دارد.

وی با اعلام اینکه «کاشت کلزا با دستگاههای ریز دانه کار و برداشت با کمباین انجام می شود» ابراز داشت: خرید کلزا در شهرستان به صورت تضمینی و توسط اداره غله انجام می شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید