Iranian Agriculture News Agency

سرخرطومی حنایی در کمین نخلستان های کرمان

سازمان جهاد کشاورزی کرمان در هفته ای به نام پدافند غیرعامل با برگزاری رزمایش کنترل سوسک سرخرطومی حنایی خرما در منطقه اندوهجرد از توابع شهداد کرمان، نسبت به این آفت اطلاع رسانی کرد.

سرخرطومی حنایی در کمین نخلستان های کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، دکتر خیر اندیش رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان  در رزمایش کنترل سوسک سرخرطومی حنایی خرما که در منطقه اندوهجرد شهداد برگزار گردید، گفت:

سوسک سرخرطومی حنایی آفتی فوق العاده خطرناک که با ورود به کرمان از سال گذشته در کمین ناآگاهان جابجا کننده نهال آلوده و حمله به نخلستان های این استان است و بدین جهت کارشناسان جهاد کشاورزی در قالب پدافند غیرعامل  مثل همیشه آستین همت را برای مبارزه با آن بالا زده اند.

وی افزود: بی گمان شناسایی نقاط آسیب پذیر و مقاوم سازی زیرساخت و فرهنگ سازی در راستای ارتقا آستانه پایداری در شرایط بحرانی، آسیب پذیری کشور را در مقابل تهدیدات مختلف کاهش خواهد داد.

وی گفت: باعنایت به شعار سال جاری در هفته پدافند با عنوان «پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیرساخت‌ها، تداوم کارکرد‌ها برای مردم»، جهاد کشاورزی در تلاش است زمینه آشنایی هرچه بیشتر آحاد جامعه بخصوص بهره برداران بخش کشاورزی با مفاهیم و موضوعات مرتبط و اهداف، رویکردها و راهبردهای اصولی فراهم شود.

خیر اندیش گفت: حضور میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی در مناطق مختلف بویژه مناطق آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در اندوهجرد و نرماشیر و آگاه کردن کشاورزان نیز یکی از اقدامات تاثیرگذار در زمینه مبارزه با این آفت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: گسترش آفت سرخرطومی حنایی خرما در استان و حساسیت بسیار زیاد رقم مضافتی به این آفت، زنگ خطری برای نخلستان های این استان است.

خیراندیش افزود: باتوجه به تک کشت بودن خرما در مناطق خرما خیز استان کرمان که تنها منبع درآمد بیشتر باغداران است و از طرفی پنهان بودن آفت داخل تنه درخت و تغذیه از بافت تنه و عدم تشخیص آلودگی در مراحل اولیه ورود آفت تا ایجاد خسارت وآسیب جدی به درخت، این آفت خسارت زیادی به باغداران وارد می کند.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بدو اطلاع از ورود آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما به نخیلات این استان طی سال گذشته مبارزه جدی با آن را آغاز کرد که البته موفق هم بوده است به طوری که در اندوهجرد حدود ۹۰ درصد آفت از بین رفته است و از طرفی برگزاری کارگاه های عملیاتی برای بهره برداران بخش کشاورزی و آگاهی بخشی به کشاورزان در مورد روند نفوذ و رشد آفت و همچنین علایم وجود آفت و راههای مبارزه با آن کمک زیادی به آگاه کردن کشاورزان در مورد این آفت و هموار کردن راه مبارزه با آن کرده است.

وی همچنین از تجمیع خرده مالکان و تشکیل تعاونی ها به عنوان راه حلی برای دریافت اعتبارات و امکانات نام برد و گفت: امکان واگذاری برخی امکانات به خرده مالکان به دلیل هزینه بالا وجود ندارد و تجمیع مدیریت فنی تنها راهکار بهره مندی از آن است.

وی با اشاره به شرایط کشور اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری به کرمان دیده شده و منتظر تخصیص آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان کرمان در اعتبارات کشاورزی باید ویژه دیده شود زیرا یک چهارم کل استان را شامل می شود گفت: این شهرستان از بسیاری از مراکز استان ها مساحت بیشتری دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید