Iranian Agriculture News Agency

کارگاه آموزشی «تغذیه زمستانه درختان پسته» با حضور مددکاران شهرستان سیرجان برگزار شد.

جلسه تبادل نظر و انتقال تجربیات مددکاران شهرستان سیرجان در محل سالن اجتماعات این مدیریت و با شرکت بیش از 35 نفر از مددکاران این شهرستان بر گزار شد.

کارگاه آموزشی «تغذیه زمستانه درختان پسته» با حضور مددکاران شهرستان سیرجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، محمودآبادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سیرجان گفت: از آنجا که محصول عمده تولیدی این شهرستان پسته می باشد، کارگاه آموزشی «تغذیه زمستانه درختان پسته» به مدرسی محقق معین این شهرستان دکتر تاج آبادی برگزار شد.

وی افزود: در این دوره آموزشی دکتر تاج آبادی در خصوص اهمیت تغذیه زمستانه درختان پسته و نقش کودهای آلی در بهبود عملکرد و افزایش راندمان محصول پسته مطالب ارائه نمود.

مددکار بخش گلستان گفت:با استفاده از اسید هیومیک در باغات با زمینهای شور معضل خاک‌های پرنمک برطرف شد.

مددکار منطقه زیدآباد نیز خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالیهای اخیر و اقلیم شهرستان و استان، روش مالچ پاشی یکی از بهترین راهکارها جهت جلوگیری از تبخیر بمنظور حفظ رطوبت بمدت طولانی در خاک می باشد.

همچنین مددکار منطقه ملک آباد از تجربه خود در خصوص استفاده از گچ صحبت نمود و افزود: گچ یکی از مواد اصلاحی ارزان قیمت می باشد که نقش مهمی در بهبود خصوصیات فیزیک وشیمیایی خاک ایفا می نماید و به دلیل حلالیت نسبتاً مناسب گچ، عناصر غذایی کلسیم و گوگرد براحتی در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد و یون کلسیم در تغذیه پسته و کیفیت محصول اهمیت بسیار زیادی دارد و استحکام پوسته سخت میوه، هنگام تشکیل بستگی به فراهمی یون کلسیم دارد.

مددکار دیگری از منطقه حومه از تجربه خود در استفاده از گوگرد در باغات پسته صحبت نمود و خاطرنشان کرد: عنصر گوگرد نقش مهمی در عملکرد گیاهان از جمله درخت پسته دارد و گوگرد در تشکیل اسیدهای آمینه، پروتئین ها و … مشارکت دارد و گوگرد برای تشکیل کلروفیل در گیاهان حیاتی است و گوگرد جزیی از ساختمان آنزیم ها و ویتامین هاست و منابع تامین گوگرد در گیاهان محدود هستند.

وی از ترکیب برخی از کودهای سولفاته(آمونیوم، پتاسیم و …) استفاده نموده اند که داخل آنها عنصر گوگرد وجود دارد و به دلیل خاصیت اسیدی زایی زیاد سولفات ها و عنصر گوگرد در مناطق پسته خیز همیشه توصیه به استفاده از کودهای سولفاته است ویکی از مشکلات گوگرد خاصیت گیاه سوزی شدید آن در صورت محلولپاشی با ترکیبات خام گوگردی را عنوان نمود که بایستی در استفاده از گوگرد احتیاط و دقت لازم را بعمل آورد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید