Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

متولی جمع آوری و کنترل سگ‌های بلاصاحب شهرداری است

واکسیناسیون بیش از ۱۰ هزار قلاده سگ علیه بیماری هاری

دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر این موضوع که بر اساس قانون مسئول مدیریت، جمع آوری و کنترل سگ‌های بلاصاحب شهرداری می باشد، گفت: شهرداری وظیفه جمع‌آوری و عقیم سازی سگ‌های بدون صاحب را برعهده دارد و اقدامات عقیم سازی و کنترل جمعیت سگهای بلا صاحب شهرداری باید تحت نظارت دامپزشک ذیصلاح انجام شود.

متولی جمع آوری و کنترل سگ‌های بلاصاحب شهرداری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان درخصوص اجرایی شدن مفاد دستورالعمل ساماندهی سگ های بلاصاحب چنین گفت: اداره کل دامپزشکی استان یکی از اعضای کارگروه ساماندهی حیوانات بلاصاحب تاکنون بر اساس ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه همکاریهای لازم را با ارگان های مربوطه انجام داده است.

وی درخصوص تحویل ضایعات و فراورده های خام دامی به پناهگاه حیوانات از سوی دامپزشکی بیان نمود: خروج ضایعات حذفی از کشتارگاهها بر اساس ضوابط سازمان دامپزشکی ممنوع می باشد و دراختیار گذاشتن ضایعات حذفی ناسالم برای خوراک سگ ها می تواند باعث تکمیل چرخه بقاء بیماری های عفونی و تحت تاثیر قرار گرفتن بهداشت عمومی جامعه گردد.

رشیدی یکی از اقدامات ضروری برای کنترل جمعیت سگهای ولگرد و بلاصاحب را مدیریت موثر زباله های شهری توسط شهرداری عنوان کرد و اعلام داشت : شهرداری بایستی با تدابیر لازم از دسترسی این حیوانات به زباله ها و لندفیل ها جلوگیری بعمل اورد زیرا داشتن پناهگاه و دسترسی به غذا یکی از عوامل گسترش جمعیت سگهای ولگرد و بلاصاحب می باشد و حتی تغذیه بدون برنامه حیوانات بلاصاحب که توسط برخی از شهروندان انجام رشیدی نزدیک شدن شهروندان به سگهای ولگرد را خطرناک اعلام کرد و اعلام نمود : ممکن است در مواردی حیوان هار بوده و باعث انتقال بیماری شود.

وی وظیفه اصلی دامپزشکی در ارتباط با  این موضوع را واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار علیه بیماری هاری عنوان کرد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده توسط این اداره کل در راستای کنترل و پیشگیری از بروز بیماری هاری از ابتدای سال جاری اعلام کرد: واکسیناسیون بیش از 10 هزار قلاده سگ  صاحب دار در کانون ها و سایر واحد های اپیدمیولوژیک دامی سراسر استان، طراحی و اجرای برنامه مراقبت از بیماری هاری، نمونه گیری و تائید آزمایشگاهی کانون های بیماری، طراحی و اجرای برنامه های آموزشی - ترویجی کنترل و پیشگیری از بیماری هاری جهت دامداران و بهره برداران، طراحی و اجرای ارزیابی تعداد سگ های بلاصاحب موجود در سطح شهر کرمان از محل  اعتبارات پژوهشی اداره کل دامپزشکی درقالب طرح " پایش و ارزیابی برنامه ساماندهی و مدیریت سگهای بلاصاحب در شهر کرمان "، تحویل مقداری فراورده خام دامی (سالم تشخیص داده شده) به انجمن حمایت از حیوانات و انجام واکسیناسیون هاری در حیوانات نگهداری شده درپناهگاه از اقدامات انجام شده اداره کل دامپزشکی استان کرمان بوده است.

رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در تکمیل عملکرد این اداره کل در مبارزه با بیماری هاری بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان از جمله نهادهایی است که همواره در راستای مهار این بیماری در تلاش بوده و سعی درافزایش آگاهی افراد جامعه درمورد این بیماری دارد.

 رشیدی با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیری در این بیماری، افزود: از جمله تدابیر دامپزشکی برای مبارزه و پیش گیری از  این بیماری، علاوه بر واکسیناسیون سگ ها، برگزاری کلاس های آموزشی برای جمعیت هدف و نیز مراقبت بیماری می باشد.

وی گفت: بیماری هاری در راس بیماری های عفونی و ویروسی قابل انتقال به انسان قرار دارد زیرا علی رغم پیشرفت‌های بزرگ در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به بیماری هاری متاسفانه، صد درصد موارد منجر به مرگ می‌شود لذا با توجه به اهمیت  کنترل و مبارزه بیماریهای خطرناک قابل انتقال از دام به انسان، اکیپ های  مایه کوبی دامپزشکی  برابر برنامه پیش بینی مشخص شده اقدام به واکسیناسیون  سگها علیه بیماری خطرناک و مهلک هاری می نمایند .

وی در تبیین مراقبت این بیماری چنین گفت: در صورت تشخیص کانون بیماری هاری، در منطقه اپیدمیولوژیک که کانون بیماری در آن رخ داده است به صورت هفتگی به مدت شش ماه مراقبت بیماری صورت می گیرد.

این مقام مسوول اعلام کرد: این اداره کل واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار در برابر بیماری مهلک هاری را همه ساله انجام می دهد.

رشیدی لازمه پیش گیری از بیماری هاری را همکاری‌های بین بخشی عنوان نمود و گفت: با همکاری بین بخشی مابین شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی، سازمان های مردم نهاد و ... در راستای پیش گیری از بیماری هاری گام های موثر برداشته می شود.

رشیدی بر حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها تاکید کرد و افزود: سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند و از همشهریان تقاضا داریم از نزدیک شدن به سگ های بدون صاحب بپرهیزند، چرا که بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها روی می‌دهد.

وی سگ های بلاصاحب را یک تهدید جدی در امر بهداشت و سلامت جامعه بر شمرد و بیان داشت: گاز گرفتگی توسط کلیه حیوانات را علیرغم ظاهر سالم حیوان باید جدی گرفت زیرا ممکن است حیوان هار باشد ولی در مراحل اولیه بیماری بوده و فاقد هرگونه علایم باشد لذا به شهروندان توصیه نمود در صورت هر نوع  حیوان گزیدگی باید به اولین مرکز بهداشت مراجعه نموده تا با اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای توسط کارشناسان دامپزشکی و مراکز بهداشت از احتمال بروز و شیوع بیماری خطرناک هاری جلوگیری به عمل آید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید