Iranian Agriculture News Agency

مقابله با آفت سرخرطومی خرما در شهرستان نرماشیر

سرپرست مدیریت حفظ نباتات استان کرمان گفت: طی بازدید بعمل آمده از منطقه عزیز آباد بالای شهرستان نرماشیر صورت گرفت نحوه ردیابی و تیمار درختان آلوده به سرخرطومی حنایی خرما توسط یکی از کشاورزان پیشرو و با تجربه منطقه سیستان و بلوچستان آموزش داده شد.

مقابله با آفت سرخرطومی خرما در شهرستان نرماشیر

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لری سرپرست مدیریت حفظ نباتات استان کرمان گفت:  بدنبال آلودگی منطقه چهل تخم در اواخر تیرماه امسال، منطقه عزیز آباد بالا دومین منطقه آلوده به این آفت در شهرستان نرماشیر شناسائی شد و با توجه به اهمیت اقتصادی خرما از لحاظ اشتغال و درآمد زایی و توسعه پایدار کشاورزی در این شهرستان و از طرفی گسترش آلودگی نخیلات به این آفت، زنگ خطری برای کاهش شدید این محصول با ارزش و به تبع آن  ضرر به باغداران و بخش کشاورزان می‌باشد

وی گفت: لازم است کشاورزان نسبت به بازدید و بررسی مستمر از باغات، جهت شناسایی درختان آلوده اقدام نموده و در صورت مشاهده درختان آلوده با اطلاع رسانی و مشورت با کارشناسان جهت درمان و تیمار درختان اقدامات لازم انجام شود تا از گسترش آلودگی به سایر مناطق جلوگیری شود.

گفتنی است سرخرطومی حنایی خرما یکی از آفات بسیار مهم خرما می‌باشد که خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی است، لارو با نفوذ به تنه از دستجات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده و بافت دمبرگ تغذیه و کانال هایی در تنه ایجاد می‌کنند. درختان آلوده حالت تشنگی نشان می‌دهند و جوانه مرکزی درخت خشکیده می‌گردد که در نهایت منجر به خشکیدگی کامل و مرگ درختان خرما شده و درختان از ناحیه تنه شکسته و واژگون می‌شوند.

وی در پایان گفت: مهمترین راه گسترش سرخرطومی حنایی خرما انتقال اندام های آلوده به خصوص پاچوش‌های آلوده آفت از مناطق آلوده به مناطق سالم می‌باشد، لذا لازم است از انتقال پاچوش و سایر اندام‌های گیاهی آلوده از مناطق آلوده جلوگیری بعمل آید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید