Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

تولیدات کشاورزی کرمانشاه نسبت به پیش از انقلاب بیش از ۶ برابر شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در گزارشی دستاوردهای کشاورزی کرمانشاه پس از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب را برشمرد و گفت: در سال ۱۳۵۷ میزان تولیدات زراعی کرمانشاه ۶۷۰ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به بیش از چهار میلیون و ۵۲۸ هزار تن رسیده و رشدی ۷ برابری داشته است.

تولیدات کشاورزی کرمانشاه نسبت به پیش از انقلاب بیش از ۶ برابر شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، نوربخش حاتمی میزان کل تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه را طی سال ۹۹ بیش از پنج میلیون و ۷۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: مجموع تولیدات کشاورزی کرمانشاه پیش از انقلاب ۸۰۰ هزار تن بوده و پس از انقلاب شاهد رشد بیش از ۶ برابری کل تولیدات کشاورزی در استان بوده ایم.

حاتمی درخصوص دیگر محصولات تولیدی کرمانشاه گفت: میزان تولید گندم استان در سال ۱۳۵۷حدود ۲۷۰ هزار تن بوده درحالی‌ که در سال زراعی گذشته ۸۷۰ هزار تن گندم در استان تولیدشده و در اوایل انقلاب میزان تولید محصول جو ۷۸ هزار تن بوده که طی سال ۹۹ به ۳۱۸ هزار تن افزایش‌یافته است.

وی در ادامه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود: در حال حاضر یک‌سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید نخود از آن کرمانشاه است ،همچنین استان کرمانشاه طی سال ۹۹ در تولید گندم رتبه پنجم کشور ،در تولید جو رتبه اول،در تولید ذرت دانه ای رتبه دوم،در تولید چغندر قند رتبه سوم ،در تولید کلزا رتبه ششم و در تولید آفتابگردان آجیلی حائز رتبه دوم کشور است.

حاتمی سطح باغات استان کرمانشاه را در سال ۵۷ حدود ۱۵ هزار هکتار و در حال حاضر بیش از ۴۱ هزار هکتار عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تولید محصولاتی همچون زعفران که در سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته هم‌اکنون نه‌ تنها با زیر کشت رفتن بیش از ۴۲۲ هکتار کشت زعفران توسعه‌یافته، بلکه فرآوری زعفران و فعالیت ۵ برند و توسعه صنایع تبدیلی آن نیز در سطح استان گسترش‌یافته است.

وی افزود: تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود پنج هزار تن بود، و در حال حاضر در استان سالانه ۳۸۰ هزار تن تولید باغی داریم.

وی به تولیدات گلخانه ای قبل و بعد انقلاب اشاره داشت و خاطرنشان کرد: سطح گلخانه‌های کرمانشاه در سال ۵۷ محدود به گُل تزئینی بود و امروز ۴۳ هکتار اراضی تحت پوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

حاتمی سپس به توفیقات بخش مکانیزاسیون پرداخت و تصریح نمود: ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ را ۲۷ صدم اسب بخار و در حال حاضر به ۱.۸۷ اسب بخار عنوان کرد.

حاتمی در ادامه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷، ۱۲۹ هزار تن و امروزه سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن انواع محصولات دامی در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

وی افزود: تولید گوشت قرمز در سال ۵۷ تنها ۱۲ هزار و ۵۰۰تن بوده و امروز سالانه  ۴۵ هزار  تن گوشت قرمز در استان تولید می‌ شود.

وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب سالانه ۱۵ هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه تولید می‌و این رقم در حال حاضر ۸۵ هزار تن است که رشد پنج برابری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به تولید ۵۰۰ تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه افزود: تولید عسل استان در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن است.

رشد قابل توجه صنایع تبدیلی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: در سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم ولی پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان در حال حاضر بیش از  ۵ میلیون تن است و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

رشد بیش از ۴۷ برابری تولید آبزیان

حاتمی سپس با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر  بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

حاتمی با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، گفت: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه پنجم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

حاتمی از اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار نو و در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و از در دست توسعه بودن واحدهای پرورش ماهی در قفس در استان خبر داد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید