Iranian Agriculture News Agency

برگزاری وبینار رویداد ملی ترویج و تجارب موفق نخود دیم با محوریت استان کرمانشاه برای سراسر کشور

وبینار رویداد ملی ترویج و نوآوری موفق نخود دیم با محوریت استان کرمانشاه با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیران سازمان، دکتر حق پرست و مهندس جهانگیری از محققین مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در محل سالن جلسات اداری سازمان برگزار گردید.

برگزاری وبینار رویداد ملی ترویج و تجارب موفق نخود دیم با محوریت استان کرمانشاه برای سراسر کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، در این وبینار تجربیات مفید زراعت نخود دیم توسط رئیس سازمان، کشاورز نمونه نخودکار استان و محققین مروج ارشد ملی مهندس جهانگیری و دکتر حق پرست ارائه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این وبینار آموزشی با اشاره به پتانسیل های استان کرمانشاه در کشت نخود دیم گفت؛ 42درصد نخود دیم کشور در استان کرمانشاه تولید می شود.

حاتمی افزود؛ نخود در برنامه سه ساله توسعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در این راستا تولیداستان 150 هزار تن می باشد.

وی سپس با آسیب شناسی کشت نخود دیم در استان گفت؛ قیمت خرید نخود طی سنوات گذشته یک مشکل جدی برای گسترش کشت این محصول بود و با برنامه ریزی صورت گرفته موفق شدیم قیمت نخود را به نفع کشاورزان نخودکار متعادل نمائیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس به سطح زیر کشت نخود پاییزه استان اشاره کرد و گفت؛ بیش از 41 هزار هکتار نخود در سطح استان کرمانشاه کشت می شود که حدود 29 هزار هکتار آن را کشت پاییزه و 12 هزار هکتار آن را کشت انمتظاری تشکیل می دهد.

وی افزود؛ در نظر داریم طی یک برنامه سه ساله سطح زیر کشت نخود استان را به 60 هزار هکتار برسانیم.

حاتمی در ادامه با تشکر از معاونت بهبود تولیدات گیاهی، ترویج و مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمانشاهجهت ترویج کشت نخود پاییزه گفت؛ در شهرستان روانسر با تلاشهای صورت گرفته کشاورز نمونه استان موفق شده بیش از 2 تن و 400 کیلوگرم نخود دیم برداشت نماید.

وی کشاورزی قرار دادی را جهت گسترش کشت محصولات کشاورزی راهگشا دانست و افزود؛ کشت قراردادی می تواند ضامن درامدزایی کشاورزان باشد.

وی در ادامه از زحمات دکتر حق پرست جهت توسعه کشاورزی حفاظتی نیز تشکر بعمل آورد و گفت؛ با توجه به اهمیت حفظ آب و خاک کشاورزی حفاظتی را با جدیت در سطح استان پیگیری و حمایت خواهیم کرد.

وی تقویت صنایع تبدیلی با رویکرد صادرات محور را از دیگر برنامه های سازمان جهت توسعه کشاورزی کرمانشاه بحساب آورد و گفت؛ بسترهای لازم جهت تجهیز مزارع کشت نخود به مکانیزاسیون مورد نیاز نیز تدارک دیده شده است.

وی برنامه کشت نخود بهاره سازمان را 121 هزار تن برآورد کرد و گفت؛ پیش بینی می کنیم متوسط عملکرد این اراضی 700 کیلوگرم باشد.

وی معافیت از تعهد ارزی، معرفی ارقام اصلاح شده نخود لپه، معرفی ارقام نخود های اصلاح شدهف متعادل سازی قیمت نخودو... را از دیگر برناه های سازمان جهت گسترش کشت نخودبه حساب آورد.

گفتنی است، استان‌های کرمانشاه، لرستان و سنندج از جمله استان‌های مطرح کشور در بحث نخود دیم به حساب می آیند.

در ادامه این وبینار، خوشرو از موسسه تحقیقات دیم کشور به ارائه مطالب خود در خصوص  اهمیت نخود دیم پرداخت.

بخش دیگر این وبینار به ارائه تجارب ناصر پرتوی کشاورز نمونه نخودکار استان کرمانشاه و حق پرست از محققین مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمانشاه اختصاص یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید