Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه مطرح نمود؛

اسب کرد، زعفران و نخود از جمله مزیت‌های نسبی کشاورزی استان کرمانشاه برای توسعه هستند

ظرفیت سازی، توسعه، صادرات و تکمیل زنجیره های تولید در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، جلسه مجمع نمایندگان مردم شریف استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مدیران ادارات تابعه در سالن شماره ۲ سازمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ضمن تسلیت ایام محرم گفت؛ نشست با مجمع نمایندگان جهت پیگیری امور کشاورزی می تواند سرمنشاء تحولات مطلوبی برای توسعه کشاورزی کرمانشاه باشد.

وی سپس به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران اشاره کرد و افزود ؛ راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم ها تمرکز بر تقویت کشاورزی و تامین امنیت غذایی است.

در ادامه این نشست گزارشی از وضعیت کشاورزی استان و برنامه ۳ ساله توسعه کشاورزی توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به مجمع نمایندگان ارائه گردید.

ظرفیت سازی ایجاد باغات مدرن،توسعه کشت زعفران و گلخانه ها،صادرات نخود ،مدیریت آب و خاک و تکمیل زنجیره های تولید و...محورهای گزارش مهندس حاتمی را به خود اختصاص داد.

در نشست هم اندیشی مجمع نمایندگان با مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه رئیس مجمع نمایندگان استان با بیان اینکه زمان بندی برای ارائه گزارش کشاورزی استان ناکافی بود افزود؛ بایستی در زمان و فرصت دیگری را برای بررسی مسائل و چالش ها در نظر بگیریم زیرا کشاورزی استان بسیار گسترده و ظرفیتهای آن بسیار جای بررسی و کار کارشناسی دارد.

مصری با اشاره به ترکیب نمایندگان مردم در کمسیون‌های اصلی مجلس گفت؛ حضور نمایندگان در کمسیونهای مختلف فرصتی مغتنم برای استان خواهد بود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان استان با مدیران سازمان جهاد کشاورزی گفت؛ فرآوری، بسته بندی، بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی نیازمند بازنگری است و مدیریت محصولات کشاورزی پس از برداشت خود به دغدغه بزرگی تبدیل شده است.

 

مصری خاطرنشان کرد؛  کشت و داشت و برداشت پایان کار کشاورزی نیست و زنجیره ارزش بایستی ادامه داشته باشد و به ارزش افزوده تبدیل شود.

وی رفتن به سمت کشاورزی نوین را عامل تغییر فرهنگ کار دانست و توسعه آن را رفع بیکاری استان برشمرد.

وی تصریح کرد؛ توسعه گلخانه یک کشاورزی نوین است و نیروی کار مستمر را می طلبد.

مصری در ادامه به اجاره دادن اراضی توسط کشاورزان استان اشاره نمود وگفت؛ باید با راهکارهایی از این اقدامات کشاورزان استان که بیکاری را بیشتر می کند جلوگیری کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان سپس به مدیریت کشت محصولات از جمله پیاز، گوجه فرنگی و ... پرداخت و گفت؛ می بایست با توجه به نیاز بازار کشت ها مدیریت شود تا از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری بعمل آید.

شهریار حیدری نیز در این نشست گفت؛ جغرافیای استان بر پایه کشاورزی است واقلیم خوب ظرفیت کشاورزی استان را بالا برده است.

وی با اشاره به بهره برداری بخشی از طرح سامانه گرمسیری توسط وزارت جهاد کشاورزی خواستار پیگیری و بازنگری تخصیص ها به اراضی تحت پوشش شد.

وی در ادامه افزایش قیمت کود شیمیایی و نهاده ها را نیازمند اصلاح دانست.

لهونی؛ نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام محرم از حضور در جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان برای توسعه کشاورزی قدردانی نمود و خواستار فرصت بیشتری برای پرداختن به کشاورزی شد.

وی گفت؛ با پتانسیل بالای کشاورزی استان بیکاری استان پذیرفتنی نیست.

لهونی سپس به مشکل کمبود آب باغات در اورامانات پرداخت و خاطرنشان کرد؛ توسعه باغات در اورامانات برای اقتصاد منطقه ضروری است.

وی تخصیص مناسبی از آبهای مرزی را برای منطقه حائز اهمیت دانست  که در مجلس پیگیری خواهد شد.

حسینی کیا؛ نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی بر اصلاح الگوی کشت و برنامه کشتو  برندسازی در کشاورزی تاکید کرد.

رضایی دیگر سخنران این جلسه بود. وی با بیان اینکه در حوزه نظارت و فصل بودجه برای خدمت به کشاورزان آمادگی داریم گفت؛ در حوزه کمبود کود مساله افزایش سهمیه استان تلاش خواهیم کرد.

وی آموزش کشاورزان از طریق برنامه های تلویزیونی را برای رفتن به سمت کشاورزی علمی تاثیرگذار  دانست.

رضایی استفاده از توان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با توجه به کسری بودجه تاکید داشت و آن را بهترین راهکار دانست و گفت؛ بایستی موانع سرمایه گذاریها رفع و تسهیل ایجاد شود.

وی در ادامه به مشکلات در مراکز خرید گندم اشاره داشت و خواستار رفع این مشکلات بودتا کشاورزان راحتر دسترنج خود را تحویل مراکز خرید دهند.

رشیدی؛ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران جلسه بود.

رشیدی در این جلسه دغدغه کشاورزی را خرید تضمینی محصولات کشاورزی، افزایش قیمت نهادهای دامی دانست.

وی در این جلسه استفاده از ظرفیت منابع انسانی را خواستار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید