Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خبر داد؛

بهره‌برداری و آب اندازی 4497 هکتار از مزارع قطعه اول سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه طی گزارشی از طرح اجرای شبکه های آبیاری و زه کشی سامانه گرمسیری در استان گفت؛ تاکنون 4497 هکتار از مزارع قطعه یک سامانه گرمسیری به بهره‌برداری رسیده و آب به مزارع کشاورزان وارد شده است.

بهره‌برداری و آب اندازی 4497 هکتار از مزارع قطعه اول سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، نوربخش حاتمی با بیان این خبر افزود؛ بر اساس عنایات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در توافقنامه طرح اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی مناطق مرزی در سال 93 که با هدف مهار 7 میلیارد متر مکعب از آبهای مرزی خروجی از کشور را جهت اجرای شبکه های اصلی و فرعی در سطحی معادل 476 هزار هکتار پیش بینی گردید پس از کاهش تخصیص ها به 227 هزار هکتار تغییر یافت، سهم استان کرمانشاه در ابتدا 100 هزار هکتار بود که بعد از تغییرات تخصیص آب مناطق مرزی به 64 هزار هکتار رسید.

حاتمی سهم استان کرمانشاه از طرح سامانه گرمسیری را در مجموع 34 هزار هکتار اعلام نمود و خاطرنشان کرد؛ این سطح در دو قطعه اجرایی شده است که در قطعه اول حدود 23 هزار هکتار و قطعه دوم نیز حدود 11 هزار هکتار می باشد.

حاتمی سپس به بهره‌برداری 4497 هکتار از قطعه یک سامانه گرمسیری اشاره داشت و تصریح کرد: با توجه به برنامه زمان بندی مشترک با وزارت نیرو تا پایان سال در صورت تامین اعتبار لازم این سطح به 17 هزار هکتار خواهد رسید.

حاتمی گفت؛ از بیش از 23 هزار هکتار اراضی قطعه اول سامانه گرمسیری در استان، تاکنون  22500 هکتار آماده بهره‌برداری است و 803 نیز در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سهم استان کرمانشاه در قطعه دوم سامانه گرمسیری را حدود 11 هزار هکتار برشمرد و افزود؛ قطعه دوم سامانه گرمسیری استان که جزء اراضی ملی است مربوط به بخش سرمایه گذار می باشد که تاکنون 1954 هکتار در حال بهره‌برداری بوده و واگذار شده و 9252 هکتار نیز از این سطح آماده واگذاری است.

وی در ادامه به دستاوردهای مهم طرح سامانه گرمسیری در استان کرمانشاه پرداخت و گفت؛ با اجرای این طرح در استان اشتغالزایی مستقیم بیش از 10 هزار نفر در منطقه فراهم می شود.

روند افزایش بازگشت روستائیان مهاجر به منطقه، جلوگیری از خروج آبهای استان، افزایش رونق تولید با توجه به دو یا سه کشته بودن اراضی و استفاده از الگوی کشت مناسب، استفاده از کشت های پاییزه از جمله چغندرقند جهت صرفه جویی در مصرف آب، افزایش میانگین تولید محصول در هکتار و... را از دستاوردهای طرح بیان داشت.

وی دیگر دستاوردهای اجرای طرح سامانه گرمسیری را ایجاد پتانسیل لازم برای کشت و صنعت و صنایع تبدیلی محصولات، تثبیت عشایر منطقه با توجه به افزایش تولید علوفه و به تبع آن افزایش تولید فراورده های دامی و... برشمرد.

حاتمی سپس به مشکلات اجرایی برای آب اندازی اراضی کشاورزی در سامانه گرمسیری اشاره داشت و گفت؛ با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت غلات در مناطق گرمسیری، جهت جلوگیری از ایجاد خسارت در اثر آب اندازی به مزارع کشاورزان، عملیات آب اندازی در مزارع تا پایان برداشت با کندی انجام می گیرد.

وی در ادامه افزود، همچنین به دلیل شرایط ویژه کشور ناشی از شیوع بیماری کرونا تامین نیروی انسانی، تجهیزات، کالا و خدمات با صعوبت انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید