Iranian Agriculture News Agency

با محوریت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در عرصه کشاورزی؛

نشست مشترک روسای دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برگزار گردید

نشست مشترک روسای دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با محوریت پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در عرصه کشاورزی،با حضور معاونین و مدیران سازمان و مسئولین دادگستری صبح امروز در محل سالن جلسات دادگستری برگزار شد.

نشست مشترک روسای دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه برگزار گردید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، در ابتدای این جلسه مهندس نوربخش حاتمی با اشاره به برنامه های سازمان در حوزه برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز گفت؛ از ابتدای سال ۸۶ تا سال ۹۸ ،هزار و ۵۱۰ مورد تغییر کاربری در سطح شهر کرمانشاه داشته ایم و باتوجه به اینکه ۳۳ درصد اراضی استان در شهر کرمانشاه واقع است ،بیشتر تغییر کاربری های صورت گرفته در سطح استان  مربوط به کرمانشاه ست.

وی افزود ؛ جذابیت های موجود در شهر کرمانشاه شامل محورهای مواصلاتی متعدد ، قرار داشتن ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی در حاشیه شهر و...باعث افزایش تغییر کاربری بیشتر در کرمانشاه بعنوان یک کلان شهر شده است .

حاتمی سپس با اشاره به مشکلات ساختاری و اداری امور اراضی گفت ؛ باوجود مشکلات موجود شامل کمبود نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و ماشین آلات تخریب ،خوشبختانه شاهد کاهش میزان تغییر کاربری ها طی سنوات اخیر بوده ایم.

وی سپس به ارائه گزارشی از میزان تغییر کاربری های صورت گرفته طی سال جاری پرداخت و گفت ؛ طی سال ۹۹ میزان تخریب های صورت گرفته در شهر کرمانشاه ۱۵۲ مورد بوده است که در نوع خود بی سابقه است.

حاتمی سپس به موانع و مشکلات موجود بر سر راه اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها پرداخت و گفت ؛ کمبود نیروی رسمی متخصص، کمبود اکیپ های گشت ،کمبود بودجه تخریب ساخت و سازها ،نبود ماشین آلات تخریب ،نداشتن حکم ضابط قضایی،کمبود نیروی حقوقی ،تناقض در تفاسیر رای در محاکم قضایی و نبود وحدت رویه در این خصوص و...از جمله مشکلات موجود بر سر راه اجرای مطلوب قانون حفظ کاربری اراضی است.

وی آنگاه به ضرورت برگزاری نشست های مشترک بین مسئولین دادگستری و سازمان جهاد کشاورزی به صورت ۶ ماه یکبار جهت بررسی مسائل و مشکلات قوانین حفظ کاربری اشاره کرد و افزود ؛ این نشست ها بستر مناسب اجرای قانون را مهیا خواهد کرد.

حاتمی در ادامه به موضوع احداث گلخانه ها و فروش مجتمع های گلخانه ای پرداخت و افزود ؛ برای جلوگیری از قطعه قطعه شدن اراضی، قوانین مبتلا به احداث گلخانه ها را با جدیت پیگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد ،اراضی زراعی استان توسط دلالان دستخوش تغییر کاربری شود.

وی بیشترین تخریب های صورت گرفته در سطح شهر کرمانشاه را شامل مناطق الهیار خوانی ،میاندربند و سراب نیلوفر دانست و گفت ؛ برای کاهش ساخت و سازها و اجرای قانون نیازمند همکاری نهاد های خدمت رسان شامل ادارت برق ،آب و گاز نیز هستیم.

وی در پایان از همراهی دادگستری ،نیروی انتظامی،شهرداری و راهداری برای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه این نشست رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت قوانین حفظ کاربری اراضی گفت ؛ نمی بایست اداره جامعه را پر هزینه کنیم و منظور از پرهزینه کردن فضای جامعه همین موضوع تغییر کاربری اراضی است که باعث شده بیش از ۱۵۰۰ پرونده در محاکم قضایی تشکیل شود ، لذا شایسته آن است، پیش از اقدام متخلفین برای ساخت و ساز ها ،ماموران این عرصه ،مانع از شکل گیری ساخت و سازها شوند.

توسلی زاده کار در عرصه امور اراضی را هزینه بر توصیف کرد و افزود ؛ برخوردهای قهریه در راستای حفظ کاربری اراضی گرچه بازدارنده است ،اما قطعا تبعاتی نیز دارد .

وی بهترین راه کاهش ساخت و ساز های غیر مجاز را فرهنگ سازی و ممانعت از شکل گیری ساخت و سازها در همان بدو امر دانست و افزود ؛ این مهم قطعا اثرات سودمندی نسبت به وضع موجود خواهد داشت.

وی روند اجرای قوانین و تخریب های صورت گرفته را مطلوب توصیف کرد و گفت ؛ سازمان جهاد کشاورزی در این راستا بدون اغماض عمل کرده است و فعالیت های این سازمان قابل تقدیر است .

توسلی زاده فرهنگ سازی و گفتمان با مردم را راهکار مناسب پیشگیری از ساخت و سازها به حساب آورد و افزود ؛ در میان مردم بودن ،آموزش و فرهنگ سازی با رویکرد گفتمان موثر ،از جمله اموری است که می بایست به صورت جدی برای جلوگیری از تخریب منابع ملی در نظر گرفته شود .

وی سپس قانون خوب را قانونی به حساب آورد که اجرای آن برای مردم سهل باشد .

توسلی زاده آنگاه از تمامی دستگاههای مرتبط درخواست نمود نهایت همکاری را با سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه داشته باشند .

وی در پایان نظارت های بعد از تخریب های صورت گرفته را مهم برشمرد و افزود ؛ شورای حفظ کاربری اراضی از این پس به صورت جدی به موضوع ورود خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید