Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خبر داد؛

نصب و راه اندازی دستگاه اسپورتراپ جهت ردیابی بیماری زنگ زرد در شهرستان سرپلذهاب

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از نصب و راه اندازی دستگاه هشدار دهنده پیش آگاهی بروز زنگ زرد در شهرستان سرپل ذهاب خبر داد.

نصب و راه اندازی دستگاه اسپورتراپ جهت ردیابی بیماری زنگ زرد در شهرستان سرپلذهاب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه،  فرهاد شریفی با اعلام این خبر افزود؛ دستگاه اسپورتراپ سیستمی دارد که وظیفه آن به دام انداختن اسپور بیماری زنگ زرد می باشد و نوعی سیستم پیش آگاهی بوده و در شهرستان سرپلذهاب که اولین بیماری زنگ زرد در این شهرستان مشاهده می شود نصب گردیده است.

شریفی خاطرنشان کرد؛ این دستگاه بعداز نصب در منطقه به طور شبانه روزی روشن بوده و اسپورهای بیماری را در هوا جذب می نماید و در پایان هر سه روز نوار دستگاه زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفته و اسپورهای آن شمارش می شود.

وی در ادامه به ویژگیهای دستگاه اسپورتراپ پرداحت و گفت؛ این دستگاه قابلیت پیش آگاهی در خصوص وجود اسپور سایر بیماریهای قارچی را نیز دارا می باشد و می توان از آن بعنوان سیستم پیش آگاهی بیماریهای مانند سیاهکها، فوزاریوم و سایر زنگها استفاده کرد.

شریفی افزود؛ با کمک این دستگاه می توان قبل از ظهور بیماری و اپیدمی آن عامل بیماری را در منطقه تشخیص داده و با اطلاع رسانی بموقع به کشاورزان از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید