Iranian Agriculture News Agency

دستاوردهای بخش کشاورزی کرمانشاه پس از انقلاب اسلامی تشریح شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در آستانه دهه مبارک فجر طی گزارش دستاوردهای انقلاب پس از گذشت 41 سال در حوزه کشاورزی گفت: کرمانشاه با تولید بیش از 4.6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال، 5 درصد محصولات کشاورزی کشور را تأمین کرده و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

دستاوردهای بخش کشاورزی کرمانشاه پس از انقلاب اسلامی تشریح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، نوربخش حاتمی طی گزارش دستاوردهای کشاورزی پس از گذشت چهل و یک سالگی انقلاب اسلامی، از افزایش 5 برابری تولیدات زراعی کرمانشاه بعد از انقلاب خبر داد و افزود: در سال 1357 میزان کل تولیدات زراعی کرمانشاه 670 هزار تن بود که این رقم در حال حاضر و پس از چهل و یک ‌سالگی انقلاب به بیش از سه میلیون و 700 هزار تن رسیده و رشد پنج برابری داشته است.

وی در خصوص دیگر محصولات تولیدی کرمانشاه ابراز داشت: میزان تولید گندم استان در سال 1357 حدود 270 هزار تن بوده درحالی‌که در سال گذشته 820 هزار تن گندم در استان تولیدشده، دراوایل انقلاب میزان تولید محصول جو 78 هزار تن بوده  که هم‌اکنون به273 هزار تن افزایش‌یافته است.

وی در ادامه به توفیقات بخش زراعت در تولید حبوبات پرداخت و افزود؛ در حال حاضر یک‌سوم نخود کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود و رتبه نخست کشوری در تولید و رتبه دوم کشوری عملکرد از آن کرمانشاه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سطح باغات استان کرمانشاه را در سال 57 حدود 15 هزار هکتار و در حال حاضر بیش از 41 هزار هکتار عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تولید محصولاتی همچون زعفران که در سال‌های گذشته تقریباً وجود نداشته هم‌اکنون نه‌تنها با زیر کشت رفتن335 هکتار کشت زعفران توسعه‌یافته، بلکه فرآوری زعفران و فعالیت 5 برند و توسعه صنایع تبدیلی آن نیز در سطح استان گسترش‌یافته است.

حاتمی با اعلام میزان تولیدات باغی گفت؛ تولیدات باغی استان کرمانشاه در سال ۱۳۵۷ حدود پنج هزار تن بود، و در حال حاضر در استان سالانه 300 هزار تن تولید باغی داریم.

حاتمی در ادامه به تولیدات گلخانه ای قبل و بعد انقلاب اشاره داشت و خاطرنشان کرد؛ سطح گلخانه‌های کرمانشاه در سال 57 محدود به گُل تزئینی بود و امروزه 28 هکتار اراضی تحت پوشش فعال محصولات گلخانه در کرمانشاه وجود دارد.

حاتمی سپس به توفیقات بخش مکانیزاسیون پرداخت و تصریح نمود؛ ضریب مکانیزاسیون کرمانشاه در سال 1357 را 27 صدم اسب بخار و در حال حاضر به 1.8 اسب بخار عنوان کرد.

 وی در ادامه به تولیدات دامی قبل و بعد انقلاب پرداخت و اعلام داشت: میزان کل تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال 1357، 129 هزار تن و امروزه سالانه بیش از 477 هزار تن انواع محصولات دامی در استان کرمانشاه تولید می‌شود .

وی  افزود؛ تولید گوشت قرمز در سال 57 تنها 12 هزار و 500 تن بوده و امروز سالانه  40 هزار  تن گوشت قرمز در استان تولید می‌ شود .

وی ادامه داد؛ قبل از پیروزی انقلاب سالانه 15 هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه تولید می‌شد و این رقم در حال حاضر 70  هزار تن است که رشد چهار و نیم برابری داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سپس با اشاره به تولید 500 تنی عسل در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه آفزود ؛ تولید عسل استان در حال حاضر بیش از  5 هزار  است.

رشد قابل توجه صنایع تبدیلی

حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس افزود ؛ در سال ۱۳۵۷ صنایع تبدیلی تکمیلی خیلی کمی در بخش کشاورزی داشتیم ولی پس از گذشت 41 سال از انقلاب مجموع ظرفیت واحدهای فرآوری بخش کشاورزی استان در حال حاضر بیش از  4.5 میلیون تن است و این میزان برابر کل تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان است.

رشد بیش از ۴۰ برابری تولید آبزیان

حاتمی سپس با اشاره به پیشرفت‌های خوب صورت گرفته در استان در حوزه تولیدات شیلاتی اظهار داشت: سال ۱۳۵۷ میزان کل تولیدات شیلاتی استان کرمانشاه حدود ۵۰۰ تن بوده که این میزان در حال حاضر  بیش از  ۲۱ هزار تن رسیده است.

حاتمی  با بیان اینکه استان کرمانشاه در حال حاضر رتبه اول تولید ماهیان گرمابی بین استان‌های غیرساحلی کشور را دارد، گفت: همچنین در زمینه تولید ماهیان سردابی رتبه پنجم بین استان‌های غیرساحلی را داریم.

حاتمی از اجرای پروژه‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یک کار نو و در راستای پروژه های اقتصاد مقاومتی یاد کرد و از در دست توسعه بودن واحدهای پرورش ماهی در قفس در این استان خبر داد.

وی افزود: در حال حاضر سالانه بیش از 1500 تن ماهی در پروژه‌های پرورش ماهی در قفس استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه تنها مرکز تأمین کننده پست لارو گونه روزنبرگی میگوی آب شیرین کشور در شهرستان قصرشیرین قرار دارد، گفت: این کارگاه ظرفیت تولید دو میلیون قطعه پست لارو میگوی آب شیرین در سال را داشته و پیش بینی می‌شود امسال 30 تن میگوی آب شیرین در استان تولید شود.

گفتنی است در حال حاضر مزارع استان کرمانشاه به 78 هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید