Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خبر داد؛

تدوین مدل پیش‌آگاهی سه آفت مهم کشاورزی استان در دستور کار است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تدوین مدل پیش آگاهی سه آفت مهم کشاورزی استان که شامل زنگ زرد گندم، سنک بذرخوار کلزا و کرم پیله خوار نخود در دستورکار قرار گرفته است و در این راستا کارشناسان کلینیک های گیاهپزشکی طی یک دوره کارگاه آموزشی با نحوه اجرای پروژه مدل پیش آگاهی سه آفت مذکور آشنا شدند.

تدوین مدل پیش‌آگاهی سه آفت مهم کشاورزی استان در دستور کار است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمانشاه، فرهاد شریفی با بیان این مطلب افزود: در سال زراعی 99-98 برای اولین بار پروژه تدوین مدل پیش آگاهی آفات زنگ زرد گندم، سنک بذرخوار کلزا و کرم پیله خوار نخود به کلینیک‌های گیاهپزشکی واجد شرایط در سطح استان واگذار می‌شود.

شریفی هدف از تدوین اجرای مدل پیش آگاهی آفات مهم استان را ثبت داده‌ها در خصوص عوامل خسارتزا بیان نمود و خاطرنشان کرد: طرح مدل پیش آگاهی  بیماری زنگ زرد در دو شهرستان سرپل ذهاب و روانسر انجام می گیرد و داده های جمع آوری شده به صورت مدل پیش آگاهی این بیماری تدوین می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اجرای طرح مدل پیش آگاهی آفت زنگ زرد، داده‌ها در کلینیک‌های گیاهپزشکی زیر نظر کارشناسان مربوطه از مدیریت حفظ نباتات و مرکز تحقیقات استان پیاده سازی و مورد بررسی قرار می گیرند.

شریفی گفت: پس از موفقیت آمیز بودن مدل پیش‌آگاهی بیماری زنگ زرد  می توان مدل مورد نظر را برای اجرایی شدن به کشاورزان استان توصیه کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس به تدوین مدل پیش آگاهی دو آفت سنک بذرخوار کلزا و کرم پیله‌خوار نخود پرداخت و افزود: 4 کلینیک در شهرستان‌های اسلام‌آبادغرب، دالاهو، کرمانشاه و صحنه نسبت به جمع‌آوری داده‌ها بر اساس دستورالعمل اقدام می‌کنند که پس از جمع آوری داده‌ها، داده‌های مربوطه به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور ارسال می شود تا محققین مدل پیش آگاهی مربوط به این دو آفت را برای سال بعد طراحی کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید