Iranian Agriculture News Agency

در پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک مطرح شد:

آسیب جدی به منابع آب و خاک کردستان با واژگونی تانکرهای سوخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: واژگونی تانکرهای سوخت آسیب جدی به منابع آب و خاک کردستان وارد می‌کند.

آسیب جدی به منابع آب و خاک کردستان  با واژگونی تانکرهای سوخت

 

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک که در دانشگاه کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه شعار هفته جهانی خاک بر جلوگیری از شوری خاک تاکید دارد، اظهار داشت: سطح شوری خاک هرچقدر بیشتر باشد هم کیفیت محصولات کشاورزی کاهش و هم منابع آب سطحی دستخوش تغییر می شود.

رضایی با اشاره به اینکه آستانه شوری در اکثر محصولات گیاهی کم است، اضافه کرد: این مساله بهره‌وری محصولات کشاورزی را کاهش می دهد لذا باید به وضعیت خاک توجه ویژه شود.

وی با اشاره به اینکه قانون حفاظت از خاک ۲ سال پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، گفت: محیط زیست استان تنها با پنج تا هفت درصد استعلام ها مخالفت کرده است در حالی که در برخی از  استان ها تا ۲۰ درصد با استعلام هایی که با قوانین و مقررات محیط زیست هم خوانی ندارد، مخالفت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان واژگونی تانکرهای حامل موادسوختی را یکی از آسیب های جدی که منابع آب و خاک استان را تهدید می کند خواند و یادآور شد: در نیمه نخست سال جاری ۱۷ مورد واژگونی تانکرهای مواد سوختی در استان ثبت شده است.

رضایی اضافه کرد: با توجه به افتتاح جاده جدید سنندج - مریوان که بیشترین تردد تانکرهای حامل مواد سوختی در این محور تردد دارند، امید می رود تا پایان سال شاهد کاهش آمار واژگونی تانکرهای سوخت باشیم.

وی بزرگترین آسیب منابع آب وخاک را  سو مدیریت پسماند دانست و اظهار داشت: جایگاه های دفن زباله در استان به دلیل جانمایی نامناسب آنها به محلی برای ازدیاد سگ های بلاصاحب تبدیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اعلام کرد: در طول سال ۷۱۶ تن پسماند ویژه، یک هزار و ۱۷۸ تن پسماند عفونی و بیش از  ۵۰۹ هزار تن پسماند عمومی در استان تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید