Iranian Agriculture News Agency

خاک حاصلخیز برای کشاورزی در کردستان محدود است

رئیس دانشگاه کردستان گفت: میزان فرسایش خاک در سطح حوزه‌های آبخیز استان کردستان سالانه ۵ تا ۷۰تن در هکتار برآورده شده که این آمار زنگ خطر و هشداری برای این حوزه است و آبخیزداری موثرترین راهکار مقابله با این معضل است .

خاک حاصلخیز برای کشاورزی در کردستان محدود است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان؛ به مناسبت روز جهانی خاک که با هدف گسترش توجه آحاد جامعه استان به موضوع خاک و بهره‌برداری بهینه از آن برگزار شد با بیان اینکه هرساله پنج دسامبر به عنوان روز جهانی خاک اهمیت این ماده تشکیل‌دهنده کره زمین را برای عامه مردم، مسئولان و تصمیم‌گیران این حوزه یادآوری می‌کند، گفت:  خاک برای کشاورزی و مدیریت منابع آب بسیار مهم است.

وی افزود: صنعت، بسیاری از محصولات به شیوه با خاک تولید می‌شود که چهار عنصر آب، خاک، آتش و باد به چهار حالت مواد بر می‌گردد که بسیار حائز اهمیت است.

 رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: خاک برای بشریت مهم است و غافل شدن از آن تهدید بزرگی برای آلودگی خاک، فرسایش و شوری خاک است که عامه مردم آن را به خوبی درک نمی‌کنند.

وی با اذعان به اینکه خاک حاصلخیز برای کشاورزی در کردستان محدود است، هشدار داد: اگر از این ماده حیاتی  نگهداری و حفظ و حراست نکنیم قطعاً در آینده با فرسایش خاک مواجه خواهیم، یک سوم خاک کره زمین از بین رفته و تا 2050 مشکل خاک به تهدیدات جدی بشریت تبدیل خواهد شد.

صادقی با بیان اینکه گروه علوم مهندسی این دانشگاه، خاک را مدیریت و مطالعات لازم را بر روی خاک انجام می‌دهند، اظهار کرد: گرچه مطالعات بر روی خاک بسیار محدود است اما کردستان با این توپوگرافی نیاز به مطالعات بیشتر دارد، که در این راستا آمادگی لازم برای تحقیقات علمی را داریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید