Iranian Agriculture News Agency

ساماندهی1150 راس بره نر پرواری در کردستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به ساماندهی صادرات 1150 راس بره نر پرواری، گفت: این بره‌ها توسط تعاونی دامداران خریداری شده و اکنون مراحل قرنطینه خود را می گذراند .

ساماندهی1150  راس بره نر پرواری در کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، یازدهمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مدیر کل تعزیرات حکومتی،مدیر کل صنعت معدن تجارت، رییس اداره کل اطلاعات استان،رییس اداره دامپزشکی،  معاونین ستادی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سنندج در حالی یازدهمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی برگزار شد که وزیر جهاد کشاورزی به صورت مجازی و از نزدیک با همراهی استاندار کردستان، گزارش اهم فعالیت های قرارگاه را رصد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، ضمن ارایه گزارش مبسوط اهم فعالیتهای قرارگاه امنیت غذایی  از ابتدای تاسیس تاکنون، مهمترین رسالت قرارگاه را رصد و پایش کشاورزی از تولید تا مصرف عنوان کرد و گفت: بلافاصله پس از ابلاغ  مقام عالی وزارت، جلسه  هماهنگی  قرارگاه   با حضور فعال ادارات مرتبط تشکیل شد  و تاکنون 10 جلسه اصلی و سیزده جلسه فرعی را  برگزار کرده است.

سپری گفت: 9 نفر از بازرسین از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت به این قرارگاه معرفی شده اند و با همکاری بسیج و ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان به صورت روزانه بازار را رصد و پایش می کنند..

وی تصریح کرد: نظر بر آن شده با توجه به حضور اتاق اصناف ، از اعضای  اتحادیه های  قصابان، مرغ و تخم مرغ فروشان، اتحادیه میوه و سبزی فروشان و اتحادیه خوار و بار فروشان نیز بصورت موردی در گشتها استفاده شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر تداوم  نظارت و  بازرسی  سازمان صنعت معدن و تجارت  بمنظور رعایت عدم خلاء های نظارت اشاره و افزود خوشبختانه همکاران ما به همراه  گشت های تعزیرات حکومتی  بر تعادل در قیمتهای بازارکماکان نظارت دارند .

سپری افزود: نقش بی بدیل شبکه تعاون روستائی و اتحادیه ها در بازار به عنوان شاکله توسعه تجارت بر همگان مبرهن است و ما تعاون روستائی را مکلف نموده ایم که کماکان پیگیر راه اندازی اپلیکیشن شبکه هوشمند توزیع کالا باشد  که  سه شرکت دانش بنیان نیز پای کار آمده  و بزودی اپلیکشنی که توان گستره وسیع توزیع هوشمند کالا را داشته باشد معرفی می شود.

وی در ادامه به قیمت گوشت در کردستان اشاره و افزود:  تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی دامداران دست به کار شده و ضمن اندیشیدن تدابیر مرتبط ، نسبت به خرید دام نر سنگین اقدام نموده و در میادین تره بار با قیمت 155 هزار تومان گوشت گرم را به بازار تزریق نموده اند  که  تاثیر بسزایی در کنترل قیمت گوشت قرمز  داشت.

سپری به ساماندهی صادرات 1150 راس بره نر پرواری اشاره کرد که توسط تعاونی دامداران خریداری شده و اکنون مراحل قرنطینه خود را می گذراند .

رییس سازمان جهاد کشاورزی به بذر سیب زمینی اشاره و افزود شرکتهای تعاونی تولید با کار مداوم به دنبال  بهره وری بیشتری از ماین محصول هستند.

وی به صادرات کالا در مرزهای سیران بند و باشماق اشاره کرد و افزود : در سال 99 بالغ بر یک میلیون تن کالای کشاورزی به ارزش 386 میلیون دلار صادرات کالا داشته ایم که 40 درصد از محصولات محصول کشاورزی بوده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی به  فعالیت این سازمان در زمینه  اشتغال زایی  اشاره کرد و افزود : احداث گاودارهای یک هزار راسی و 5 هزار راسی نژاد سیمینتال در مرز مریوان و کارخانه عظیم تولیدژینا نوش با 200 هزار تن تولید آبمیوه و تولید 15 هزار تن عصاره مالت  و 7500 تن کنستانتره از دیگر تلاشهای ما در نقطه صفر مرزی جهت اشتغالزایی بوده است.

در ادامه استاندار کردستان که به صورت مجازی در جلسه حضور داشتند  ضمن ارایه گزارشی از اهم فعالیتهای سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت : کردستان استانی است با در آمد وابسته به کشاورزی  که این مهم توجه مضاعف را می طلبد و  جایگاه ویژه ای نیز دارد لذا  قرارگاه امنیت غذایی که پایه  های تاسیس آن از  4 آذر ماه بنا نهاده شد  می تواند کمک شایانی به این عرصه کنند.

دکتر زارعی کوشا افزود : در بحث اجرای کشت قراردادی در دو بخش مجزای  مجری دولتی و مجری بخش خصوصی تاکنون سازمان تعاون روستائی با 61 بهره بردار توافق نموده و در بحث تولید گندم با هدف گذاری 45 هزار هکتار (37 هزار دیم و 8 هزار هکتار گندم آبی ) به نتیجه خواهد رسید ،  در بخش غیر دولتی نیز با 8 کارخانه آرد سازی نسبت به خرید  ۲۷ هزار تن ،  قرارداد منعقد شده است

استاندار کردستان به تسهیلات 2 هزار میلیاردی در بحث بانکی اشاره کرد و افزود: پیشنهاد میدهیم با توجه به شرایط استان که کشت زودتر از سایر استانها صورت میگیرد  برخورداری بیشتری از تسهیلات  کود سرک  وبهاره برای استان صورت گیرد که مزیتی برای کشاورزان استان باشد .

دکتر زارعی کوشا به خرید بالغ بر یک هزار و پنجاه تن میوه شب عید جهت تنظیم بازار روزهای پایانی سال جاری و آغاز سال نو اشاره نمود وافزود: قرارداد خرید توسط مجموعه قرارگاه پیگیری شده و همکاران تعاون روستائی کماکان در تلاش هستند شبکه توزیع هوشمند کالا تا قبل از سال نو راه اندازی شود.

استاندارکردستان  افزود جهت تامین 2 هزار تن برنج، 200 تن مرغ منجمد و  600 تن شکر نیز همکاران در تلاش هستند با توجه به قیمت مناسب جهت رفاه حال همشهریان قرارداد آن متعقد شود  چرا که با توجه به پایین بودن در آمد سرانه عمومی استان کمک قابل توجهی به خانوارها می‌کند.

 زارعی کوشا در ادامه به  نهاده های خام دامی و تبدیل آن به کنستانتره اشاره کرد و افزود:با توجه به عدم امکان تحویل نهاده های خام  به دامداران ، با 11 کارخانه قرارداد منعقد شده که کنستانتره را بتوان تحویل دامدار داد با توجه به وضعیتی که قیمت نهاده دارد کمک بسزایی  برای دامدار خواهد بود . 

وی به محصول سیب زمینی اشاره نمود و افزود با توجه به اینکه سیب زمینی محصول اصلی استان می باشد  در حال اندیشیدن تدابیری هستیم که بتوانیم شرایط ایجاد صادرات را تسهیل و با رفع موانع گام مهمی در این زمینه برداریم، همچنین امید آن می رود با سرمایه گذاری در جهت صنایع تبدیلی کارخانه های مرتبط با این محصول احداث گردد که هم سهمی در اشتغال داشته باشند و هم کمکی به اقتصاد استان نماید .

در بحث تصویبنامه هیات دولت مبنی بر امهال وامهای کشاورزان ، اعطای تسهیلات کم بهره و تخصیص آب اضطراری به کشاورزان از جمله مباحثی بود که استاندار کردستان کمک مقام عالی وزارت به استان را خواستار شد.

زارعی کوشا به صادرات و واردات میوه های گرمسیری اشاره نمود و افزود در یک مقطع زمانی  مجوزهای لازمه اعطا شد و صادرات و واردات میوه های گرمسیری از طریق اقلیم کردستان عراق کمک خوبی برای اقتصاد استان بود که امید آن می رود وزیر محترم عنایت فرمایند و مجوز صادرات و واردات مجدد به استان اعطا شود.

در پایان وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از مسوولین کردستان و ارایه گزارشات رییس جهاد کشاورزی افزود : مردم روزانه با بازار در ارتباط هستند و این خود می طلبد قرارگاه امنیت غذایی نیز روزانه به رصد و پایش بازار بپردازند .

وی اظهار  کرد: چون هم فرآیند تولید و هم فرآیند توزیع باید رصد شود مسئولیت قرارگاه سنگین خواهد بود ون بر و این تلاش وافر مسئولین را می طلبد.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از تدابیری که جهت تنظیم بازار شب عید در کردستان اندیشیده شده از سازمان تعاون روستائی به عنوان بازوی مهم قرارگاه نام برد و اظهار داشت با نگاه جدیدی پیش بروید که از پیش برازیع هوشمند برنامه داشته و نظارت هم به سمت نظارت هوشمند  پیش برویم .

سید جواد ساداتی نژاد به مبحث قیمت دام در کردستان اشاره نمود و اظهار داشت گزارشات شبکه های اجتماعی مبنی بر فروش دام زنده سبک با قیمت 30 هزار تومان ما را بر آن داشت که بصورت میدانی وارد عرصه نظارت بر قیمت شویم که آقایان مردی و علایی پس از بازرسی گزارش متفاوت قیمت را ارایه دادند و به این نکته که چیزی جز بازار گرمی و شایعات نبوده دست یافتیم .

وی  در پایان ضمن اشاره به این نکته که روستائیان سراسر کشور از کارخانجات خوراک دام نارضایتیهایی دارند  افزود : قرارگاه امتیت غذایی لازم است  استانداردهای خوراک دام استان را بصورت بومی با همکاری دانشگاههای مرتبط تعریف و طی یک برنامه منسجم،   به کارخانجات همان استان ارایه کند، کارخانه نیز موظف است نهاده لازمه را بر اساس برنامه تولید و در اختیار دامداریها قرار دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید