Iranian Agriculture News Agency

لزوم مشارکت مراکز علمی در توسعه و بهبود وضعیت استان کردستان

رییس جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش مهم و گسترده ای است که رفاه، بهبود و سطح تغذیه جامعه به آن وابسته است تاکید کرد: مشارکت مراکز علمی در توسعه و بهبود وضعیت استان بخصوص بخش کشاورزی یک ضرورت است.

لزوم مشارکت مراکز علمی در توسعه و بهبود وضعیت استان کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، در نشست مشترکی که با هدف بحث و بررسی پیرامون ارایه مجموعه مباحثی در مورد راههای توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی استان  با مشارکت مراکز علمی در توسعه و بهبود وضعیت استان با حضور استاندار کردستان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، رییس سازمان جهادکشاورزی، رئیس پارک علم و فناوری، و جمعی از نخبگان دنشگاهی حضور داشتند، رییس جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد:  ما جزو 5 کشور عمده جهان هستیم که در تولید 20 محصول عمده کشاورزی  نقشی عمده و بسزا را ایفا می کنیم.

وی گفت : 30 درصد تولید محصولات کشاورزی با میانگین اشتغال 30 درصد و گردش 13500 میلیارد تومان در استان کردستان است که این موضوع  میانگین اشتغال بخش کشاورزی در کشور حدود 18 درصد است. 

وی با اشاره به اینکه  تولید محصولات کشاورزی در کردستان سه میلیون تن در سال می باشد  افزود:  قطعا با برنامه هایی که داریم میتوانیم  به تولید 5.5 میلیون تن در سال دست یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: کردستان قطب غله کشور است و  10 درصد گندم کشور در کردستان تولید می شود.

وی با  اشاره به این مطلب که علم و دانش در کنار تولید دو بال توسعه یافتگی هستند افزود: همکاری علم و دانش در کنار تولید  موجب توسعه یافتگی بسیاری از کشورها خصوصا در عرصه های مختلف کشاورزی شده است و مانیز از ایده های نو در کنار تولید محصولات کشاورحمایت می کنیم.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که در کردستان سالانه 2 هزار تن عسل تولید می شود تصریح کرد: بسیاری از فرآورده های زنبورعسل مانند  بره موم، زهر عسل و ژل رویال از محصولاتی هستند که با بکارگیری علم و دانش درآمدزیادی را برای زنیوردار به همراه داشته و با کار کارشناسی کماکان در حال افزایش است.

وی همچنین افزود: در گذشته تولید ژل رویال برای زنبورداران استان دور از تصور بود اما امروزه این محصول با قیمت هرکیلو 20 میلیون تومان در استان تولید می‌شود.که تولید امسال استان 350 کیلو از این محصول بود.

سپری به  تنوع اقلیمی میوه های سردسیری و نیمه گرمسیری در استان اشاره و اظهار داشت : کمتر استانی دارای چنین  پتانسیلی است .

وی گریزی به تعریف جامعه مردم نهاد زد و  گفت : نهادهای اجتماعی، تشکلهای مختلف اجتماعی، نظام صنفی، نظام مهندسی کشاورزی، نظام دامپزشکی دست در دست هم که خود نیز ساختار و ستون جامعه مدنی هستند پایه های پیشرفت را خصوصا در صنعت کشاورزی بنا می نهند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: با برنامه های مدون، نجات بخش خاک باشیم چرا که کشاورزی وابسته به خاک است و هر تلنگر نابود کننده ای نابودی کشاورزی را در پی دارد.

وی ضمن اشاره به منابع آبی و توازن منابع آبی  و خاکی افزود :88 درصد اراضی کردستان دیم است، 86 درصد زمینهای  کشاورزی در شرق استان است و تنها17 درصد منابع آبی در آنجا مستقر است. برعکس 14 در صد زمینها در غرب استان است اما 85 درصد منابع آبی در آن جا ست که این آمار، خود برنامه هایی مدون در تولید را می طلبد .

سپری  در ادامه ضمن اشاره به تلاش  محققین و ارایه فن آوریهای نوین به کشاورزان خصوصا در بحث انگور دیم افزود : با بکارگیری دانش توانسته ایم 57 تن انگور سیاه در هکتار تولید کنیم که این خود نشان دهنده این است که علم عظمت ایجاد میکند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی  به وجود فضای سرمایه گذاری در بحث کشاورزی اشاره نمود و افزود: 7 هزار میلیارد تومان فقط در بحث تولید گندم عاید استان شده که نشان دهنده استعداد استان در تولید این محصول استراتژیک می باشد. 

وی در خصوص  ایجاد تحول در زمینه دامپروری  اظهار  کرد: امروز در جهان برای حفظ نژادهای مختلف و خصوصا آن هایی که در حال انقراض هستند اهمیت زیادی قائل می شوند، در این راستا حفظ نژاد بز مرخز هم در استان کردستان یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی است که ایستگاه هایی برای حفاظت از این دام در حال انقراض ایجاد شده که نیازمند تامین اعتبار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید