Iranian Agriculture News Agency

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان:

مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز راهی برای جبران کسری مخازن آبخوان‌ها

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: برای تزریق آب به آبخوان‌های دشت‌های ممنوعه، نیاز است براساس ضوابط و قوانین، چاه‌های غیرمجاز مسدود گردند تا این آب‌ها مجدد به سفره های زیرزمینی، برگشت داده شوند.

مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز راهی برای جبران کسری مخازن آبخوان‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری، در جلسه هماهنگی آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: در آبخوان‌های دشت‌های شرقی استان حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب کسری حجم مخزن وجود دارد و امروز یکی از دغدغه‌های اصلی دو دستگاه "آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی" باید جبران کسری این مخازن باشد.

وی عنوان کرد: فرونشست زمین بر اثر برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی تهدید جدی برای آیندگان است و اگر امروز برای رفع این معضل همتی جدی به کار برده نشود، قطعاً در قبال آیندگان مسئول خواهیم بود.

سپری به اهمیت اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: صدا و سیما و رسانه‌های استان باید کنار دستگاه‌های خدمت رسان باشند و در خصوص شیوه‌های صحیح مصرف آب، مدیریت مصرف و صرفه جویی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جدی کنند.

مدیر کل سازمان جهاد کشاورزی به فعالیت‌های حوزه کشاورزی اشاره و بیان کرد: برخی از فعالیت‌ها به نوعی کشاورزی هستند و به عنوان تغییر کاربری محسوب نمی‌شوند، بلکه ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی، تلقی می‌گردد و جهادکشاورزی هیچگاه قصد ندارد زحمات و تلاش‌هایی که کشاورز در حوزه کشاورزی با هر نوع کاربری انجام داده، نادیده بگیرد.

این مقام مسئول به اهداف مشترک جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: دیدگاه‌ها در این دو دستگاه مشترک است و نباید دیدگاهی تک بعدی داشت و جا دارد شیوه‌های نوین کشاورزی ترویج و نهادینه شود.

محمدفرید سپری، ادامه داد: برای طرح‌هایی همچون گلخانه حدود یک لیتر در هکتار آب مصرف می‌شود در حالیکه برای اجرای طرحی مشابه در فضای باز تا ۱۰ برابر آب مصرف می‌گردد و مشخص است که کشت‌های گلخانه‌ای کم آب‌خورتر و به صرفه تر است.

سپری پایداری در تولید را مهم دانست و اظهار کرد: کشاورزی باید به نحوی صورت پذیرد که سبب ارتقاء بهره‌وری اقتصادی شود به نحوی که هم منافع کشاورز تأمین گردد و هم منابع آب و خاک استان، آسیبی نبیند.

آرش آریانژاد، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای هماهنگ طرح‌های حوزه آب وابسته به بخش کشاورزی، اعم از اعتبارات، عملیات اجرایی و بهره‌برداری، اظهار کرد: مساله اصلی برای این شرکت برگزاری منظم کارگروه‌های مشترک و مهمتر از آن اهتمام جدی برای اجرای مصوبات جلسات مربوطه است.

مدیر عامل این شرکت به طرح‌های کشاورزی در استان در چارچوب ضوابط اشاره کرد و گفت: در اجرای طرح‌های کشاورزی توجه به نقشه اراضی تحت پوشش شبکه های آبیاری و همچنین مشارکت بیشتر سازمان جهاد کشاورزی در اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی و برگزاری جلسات کارگروه مشترک فی مابین دو دستگاه، بسیار حائز اهمیت است.

آریانژاد از تعامل بین دو دستگاه ابراز خرسندی کرد و افزود: تعامل میان این شرکت و سازمان جهاد کشاورزی همیشه قابل تحسین بوده و هر گونه اقدامی از سوی دو سازمان در چارچوب ضوابط با همفکری و تعامل صورت گرفته است.

وی همکاری برای توسعه استان را ضروری دانست و اظهار کرد: این شرکت در راستای توسعه استان در تمامی حوزه ها خصوصا در بخش کشاورزی با تمام توان آمادگی خود را اعلام می‌کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه جلسه افزود: تصمیمات و جلسات این دو دستگاه باید منسجم، مستمر و نتیجه بخش باشد چرا که تنها راه توسعه استان، همدلی و همراهی کلیه دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های اجرایی است.

آریانژاد به روند طولانی و سرگردانی متقاضیان طرح‌های صنعتی حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مواردی که سبب شده تا سرمایه گذاری در استان قابل توجه نباشد، مراحل طولانی اداری است که متقاضی بعضاً با بن بست مواجه و این سبب رکود طرح و عدم تمایل به سرمایه گذاری در استان می‌شود.

عرفان مومن‌پور، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در ادامه این جلسه ضمن اشاره به آماده بودن برخی شبکه‌های آبیاری در استان، عنوان کرد: با توجه به صرف هزینه‌های کلان توسط این شرکت و جهاد کشاورزی برای تأسیس شبکه، اما متاسفانه باور استفاده از شبکه‌های آبیاری هنوز عمومیت پیدا نکرده و این مسأله باید فرهنگ‌سازی شود.

مؤمن‌پور مسأله کسری آبخوان‌های استان را جدی تلقی کرد و گفت: خوشبختانه در این استان خصوصاً در دشت‌های شرقی، جهاد کشاورزی با این شرکت همراه بوده اما برخورد با متخلفین بخش آب نیازمند جدیت بیشتر است و برای تزریق آب به آبخوان‌های دشت‌های ممنوعه، نیاز است براساس ضوابط و قوانین، چاه‌های غیرمجاز مسدود گردند تا این آب‌ها مجدد به سفره های زیرزمینی، برگشت داده شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید