Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

کشت ماشک در 19 هزار هکتار از مزارع کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بر اساس برنامه ابلاغی از وزارتخانه جهاد کشاورزی امسال 19 هزار هکتار از مزارع استان کردستان به کشت گیاه ماشک اختصاص می یابد.

کشت ماشک در 19 هزار هکتار از مزارع کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر تاکید وزارتخانه جهاد کشاورزی بر کشت علوفه دیم شامل ماشک و نخود علوفه‌ای است، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل استان کردستان و نتایج مطلوب از کشت ماشک در این استان، امسال نیز بر اساس برنامه ابلاغی 19 هزار هکتار از مزارع استان در تناوب با گندم به کشت این محصول اختصاص می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه در حال حاضر 3 الی 4 هزار هکتار مزارع آیش در کردستان وجود دارد افزود: بیشتر این مزارع در شهرستان‌های بیجار،قروه،دهگلان و دیواندره قرار دارند و کشاورزان بعد از یکسال کشت گندم، سال بعد به زمین استراحت می‌دهند.

احمدی بیان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی آیش زمین برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست و در این شرایط کشاورز باید از تناوب یک محصول دیگر در زمینه‌ای کشاورزی خود استفاده کند که بیشترین تناوب در استان ما گندم و نخود است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه و سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان استفاده از علوفه دیم همچون ماشک و نخود علوفه‌ای در تناوب با گندم است چراکه عملکرد گندم در زمان برداشت افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  گفت: از 19 هزار ابلاغ شده تاکنون در یک هزار و 737 هکتار از اراضی استان ماشک کشت شده و برای این سطح کشت 38 تن بذر ماشک و 8 تن بذر نخود علوفه‌ای تامین و بین کشاورزان توزیع شده است.

احمدی با اشاره به اینکه تمامی 8 تن بذر نخود علوفه‌ای به صورت رایگان و با صرف اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان در اختیار کشاورزان قرار داده شده است، بیان کرد: برای بذور ماشک نیز هر کیلو چهار هزار تومان جمعا 152 میلیون تومان یارانه به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان به کشت علوفه دیم اختصاص داده شده است.

وی اظهار داشت: چون تاکنون کشت کامل این محصول در استان انجام نشده است نمی.شود پیش‌بینی از تولید آن برآورد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه سال گذشته در دو هزار و 250 هکتار از اراضی استان ماشک کشت شد اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی به طور میانگین سال گذشته 6 تا 7 هزار تن علوفه از سطح مزارع زیرکشت ماشک در استان برداشت شد.

احمدی بیان کرد: در تمام شهرستان‌های استان کشت ماشک انجام می‌شود ولی بیشترین سطح زیر کشت این محصول در شهرستان‌های بانه، مریوان، سروآباد و کامیاران است.

وی در پایان به مزایای کشت ماشک اشاره کرد و گفت: ماشک گیاهی علوفه‌ای و مورد نیاز برای تامین علوفه دام است که در تناوب با گندم عملکرد را تا چندین برابرافزایش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید