Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بیجار:

تولیدات کشاورزی در بیجار ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیر جهاد کشاورزی بیجار گفت: افزایش ۳۰ درصدی تولیدات کشاورزان در سال زراعی جاری با اجرای طرح جهش تولید در این شهرستان رقم خورد.

تولیدات کشاورزی در بیجار ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، پیمان قمری، اظهار داشت: طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام می شود و هدف از این طرح افزایش ۳۰ درصدی عملکرد محصولات دیم، با رعایت اصول مهم کشاورزی توسط کشاورزان پیشرو با نظارت کامل کارشناسان پهنه است.

وی با بیان اینکه این طرح در پنج سال اجرایی می شود، افزود: در حال حاضر حدود پنج هزار نفر از کشاورزان پیشرو شهرستان و با مساحتی بیش از ۷۷ هزار هکتار تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند و در این راستا از تسهیلاتی برای خرید ادوات کشاورزی و کمک هزینه بیمه محصولات برخوردار می شوند.

مدیر جهادکشاورزی بیجار توضیح داد: از مهمترین نکات مورد تایید طرح می توان به کاشت به موقع و با تراکم مناسب، استفاده از بذور اصلاح شده و ارقام جدید، تغذیه مناسب بر اساس آزمون خاک، اجرای اصول سه گانه کشاورزی حفاظتی ( حفظ بقایا - کشت سایر محصولات دیم از جمله دانه های روغنی ، حبوبات، علوفه و سایر غلات در تناوب با گندم دیم، بی خاک ورزی و کم خاک ورزی و حذف گاو آهن برگردان دار)، مدیریت و کنترل به موقع بیماری، آفت و علف های هرز و محلول پاشی کودهای ریزمغذی اشاره کرد.

او ادامه داد: یکی از اهداف اصلی طرح جهش تولید  برنامه محور کردن کاشت زمین های دیم است و کشت اراضی کشاورزی دیم باید با برنامه و آموزش و ترویج باشد تا علاوه بر افزایش تولید ملی، به اقتصاد کشاورزان نیز کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید