Iranian Agriculture News Agency

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی دهگلان:

فعالیت 1200 سیب زمینی کار در دهگلان

شهرستان دهگلان از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کردستان است و هر ساله حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت این محصول می‌رود.

فعالیت 1200 سیب زمینی کار در دهگلان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حیدریان، کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان در این باره گفت : سیب‌زمینی امروز یکی از محصولات استراتژیک در کشور ما محسوب می‌شود.

به گفته وی، شهرستان دهگلان از قطب‌های تولید سیب‌زمینی در کردستان است و هر ساله حدود ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار  از اراضی این شهرستان زیرکشت این محصول می‌رود.

وی با بیان اینکه از هر هکتار به صورت میانگین ۴۰ تن سیب‌زمینی برداشت می‌شود، گفت: در مجموع در سال زراعی جاری ۳۰ درصد اراضی شهرستان دهگلان زیرکشت سیب‌زمینی رفته و ۱۶۰ هزار تن سیب‌زمینی از این سطح زیرکشت برداشت می‌شود.

حیدریان افزود: ارزش غذایی سیب‌زمینی تا اندازه‌ای است که در یکی از چهار محصول اصلی در سبد هر خانوار ایرانی قرار گرفته، لذا تولید این محصول استراتژیک باید از بالاترین کیفیت برخوردار باشد. وی عنوان کرد: در طول یک فصل زراعی برای کاشت سیب‌زمینی بیش از ۶۰ هزار نفر روز در این شهرستان اشتغالزایی صورت می‌گیرد که رقم چشمگیر در حوزه اشتغالزایی در استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته این کارشناس حوزه کشاورزی، بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ نفر بهره‌بردار در دهگلان در زمینه تولید سیب‌زمینی فعالیت دارند اشتغالزایی برای هر هکتار در زمان کاشت،داشت و برداشت ۱۵ نفر روز است.

وی از انگشت اتهام در مورد آب‌بر بودن تولید محصول سیب‌زمینی انتقاد کرد و اظهار داشت: به نظر بنده سیب‌زمینی براساس ماده خشکی که تولید می‌کند و ارزش غذایی که دارد محصول آب‌بر نیست و براساس میزان آبی که مصرف می‌کند محصولی تولید می‌شود که به لحاظ ارزش غذایی نسبت به محصولات دیگر ارزش بالاتری دارد.

 سیب زمینی براساس ماده خشکی که تولید می‌کند و ارزش غذایی که دارد محصول آب‌بر نیست

وی تصریح کرد: ماده خشکی که این محصول تولید می‌کند بالای 33 درصد است و همین مسئله بیانگر آب‌بر نبودن محصول سیب‌زمینی برخلاف انگشت اتهاهمی است که به سمت این محصول دراز شده است.

وی افزود: محصول سیب‌زمینی در سال زراعی جاری از لحاظ قیمت هم قیمت مناسبی را به خود اختصاص داده است و کشاورزان زیادی در این شهرستان در حال برداشت و انبار کردن سیب زمینی هستند.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: محصول برداشت شده به این انبارهای انتقال و بعد سوت‌زنی این محصول با کیفیت و استاندارد به بازارهای داخلی و خارج از کشور روانه می‌شود.وی به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در حوزه کشاورزی در شهرستان دهگلان هم گریزی زد و گفت: در حوزه انبار کردن ۳۵ هزار تن انبار بالای صفر محصولات کشاورزی به صورت مدرن و بیش از ۲۵ هزار تن انبارهای عادی وجود دارد.

بازارهای هدف سیب‌زمینی دهگلان

وی افزود: بازار هدف برون‌مرزی سیب‌زمینی استان به ویژه سیب‌زمینی باکیفیت دهگلان بازارهای کردستان عراق است که به دلیل هم‌مرز بودن با کشور عراق این مهم به صورت قابل توجه انجام می‌شود و سودآوری خوبی برای کشاورزان دارد.

حیدریان در ادامه با اشاره به ایجاد سه سایت جامع تولید سیب‌زمینی استاندارد در شهرستان دهگلان، عنوان کرد: سایت آقای امیری در چراغ‌آباد واحد اصلی از الگوی تولیدی و ترویجی جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان است که دو سال پیش توانسته استاندارد ملی یعنی ایران گپ خود را دریافت کند و محصول بسیار استاندارد و با کیفیتی در این مجموعه تولید می‌شود.

وی گریزی هم به هدف‌گذاری و برنامه جهاد کشاورزی دهگلان در خصوص تولید سیب‌زمینی زد و افزود: تمام تلاش مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان این است که محصولی که  تولید می‌شود حداقل نیترات و باقیمانده سموم را در خود داشته باشد که خوشبختانه با تلاش مستمر کارشناسان پهنه این امر مهم محقق شده است.

به گفته حیدریان، محصول سیب‌زمینی شهرستان دهگلان به دلیل نیترات و کود و سموم مجاز استاندارد خود را برای صادرات دارد.

کسب ۵ استاندارد تشویقی برای سیب‌زمینی دهگلان

وی با بیان اینکه طی سال‌جاری ۵ استاندارد تشویقی برای سیب زمینی دهگلان دریافت کرده‌ایم، عنوان کرد: توسعه این مهم از اولویت‌های ما بوده و برهمین اساس برنامه‌هالی متنوعی برای تولید استاندارد و با کیفیت محصولات کشاورزی در این شهرستان انجام و یا در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان دهگلان تصریح کرد: محصول سیب‌زمینی محصولی با ضایعات بالا است؛ کشاورزان می‌توانند با برداشت مکانیزه، بسته‌بندی مناسب در مزرعه و حمل و نقل درست این محصول به انبارهای مدرن این ضایعات را تا حد زیادی کاهش دهند.

وی افزود: جهاد کشاورزی در این زمینه با اختصاص مجوزهای مدرن و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان اقدامات حمایتی خوبی را انجام داده است که تاثیر بسزایی در افزایش تولید و کاهش ضایعات این محصول داشته است.

حیدریان همچنین بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های توسعه کشت محصولات کشاورزی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: یکی از زیرساخت‌های اصلی در توسعه کشاورزیبه‌ویژه در حوزه کشت سیب‌زمینی، ایجاد انبارهای مورد نیاز و سردخانه‌های مدرن  و واحدهای فرآوری مختلف است که در این زمینه حمایت بخش دولتی و خصوصی به ویژه بانک‌ها امری ضروری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید