Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۷۰ درصد برنامه ابلاغی کشاورزی حفاظتی در کردستان اجرایی شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از تشکیل انجمن کشاورزی حفاظتی در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰ درصد برنامه ابلاغی کشاورزی حفاظتی در این استان اجرایی شده است.

۷۰ درصد برنامه ابلاغی کشاورزی حفاظتی در کردستان اجرایی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدفرید سپری، در جلسه هماهنگی تشکیل انجمن کشاورزی حفاظتی در استان اظهار داشت: در سال زراعی جاری و در راستای کشاورزی حفاظتی  ۶۲ هزار هکتار برنامه ابلاغی برای کم خاک ورزی داشته ایم که تا اکنون ۶۱ هزار هکتار عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی کشت های بی خاک ورزی هم ۲۸ هزار هکتار بوده که  یک هزار و ۸۴۷ هکتار انجام شده است، افزود: با توجه به اینکه ۸۸ درصد اراضی زراعی استان دیم است، تنها راه تامین رطوبت خاک بارندگی های سالانه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی نسخه نجات بخش کشاورزی در تمام شرایط آب و هوایی به خصوص خشکسالی‌ها است، ادامه داد: در شرایط خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی گذشته در کردستان، کشاورزانی که از روش کشاورزی حفاظتی در اراضی خود استفاده کردند کاهشی در تولید محصول نداشتند و حتی در بعضی از اراضی دیم بیشتر از ۲ تن گندم در هکتار تولید کردند.

سپری یادآور شد: وقتی کشاورزی حفاظتی با تمام اصول سه گانه آن و با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی در استان به اجرا درآید منجر به پایداری تولید می شود.

وی پوشش دائمی سطح خاک با بقایای گیاهی، حداقل بهم خوردن خاک و تنوع تناوب زراعی  را سه اصل اساسی کشاورزی حفاظتی خواند و گفت: از اعتبارات خط مکانیزاسیون و نیز طرح جهش تولید برای خرید ادوات کشاورزی حفاظتی تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، با بیان اینکه ۲۴۴ دستگاه کشت مستقیم غلات در استان وجود دارد، اظهار داشت: برای اینکه کشاورزی حفاظتی به گفتمانی همگانی تبدیل شود نیاز است مراکز علمی و دانشگاهی در کنار تشکل ها قرار گرفته و با همکاری مجموعه جهاد کشاورزی در این راستا حرکت کنند.

سپری یادآور شد: اعضای انجمن کشاورزی حفاظتی از کشاورزان پیشرو و افرادی تشکیل خواهد شد که به این باور و یقین رسیده باشند که کشاورزی حفاظتی نسخه نجات بخش دیم زارهای استان است و در تمام شرایط آب و هوایی، پایداری تولید و کسب درآمد را برای کشاورز حفظ می کند.

مادح رستمی  یکی از کشاورزان پیشرو در حوزه کشاورزی حفاظتی در شهرستان دهگلان هم در این جلسه گفت: بیش از ۶ سال است که از شیوه‌ها و اصول کشاورزی حفاظتی در مزارع خود استفاده می‌کند و در شرایط خشکسالی بی‌سابقه سال زراعی گذشته هم توانسته در هر یک هکتار گندم دیم بیش از  ۲ تن گندم تولید کند.

وی به استفاده از بذور و کودهای مناسب در اجرای موفقت آمیز کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و ادامه داد: باید کشاورزان به این یقین برسند که حذف گاوآهن های برگرداندار در مزارع و استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم می‌تواند کمک شایانی در پایداری و افزایش عملکرد محصول داشته باشد.

کشاورز پیشرو شهرستان سقز هم اضافه کرد: کاهش هزینه‌های تولید و پایداری تولید در سال جاری که کمترین بارندگی را در سطح شهرستان داشتیم از مهمترین مزایای کشاورزی حفاظتی در اراضی زیر کشت او بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید