Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۵۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیرکشت گندم می‌رود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اعلام اینکه در سال زراعی جاری ۵۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص پیدا می‌کند، گفت: انتظار می‌رود کشاورزان در راستای افزایش عملکرد، از بذور گواهی شده و پرورشی استفاده کنند.

۵۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان زیرکشت گندم می‌رود

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان کردستان، محمدفرید سپری، در جلسه ستاد کمیته فنی بذر استان کردستان اظهار داشت: در سال زراعی جاری ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم آبی و ۵۵۰ هزار هکتار هم به کشت گندم دیم اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کردستان بالاترین میزان سطح زیرکشت گندم دیم و رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد، اضافه کرد: تاکنون از مجموع ۵۸۲ هزار هکتار ،۳۵۰ هزار هکتار آن کشت شده و مابقی هم در حال کشت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان بذر گندم مورد نیاز در استان را به طور متوسط ۹۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: بعد از آماده‌سازی زمین مهمترین عامل بذر است چراکه ۳۰ درصد عملکرد محصول مربوط به استفاده از بذر مناسب است.

سپری یادآور شد: هر کشاورزی که از بذور گواهی شده و پرورشی استفاده کند به ازای هر هکتار زمین زراعی او علاوه بر سهمیه، ۲ کیسه کود اوره اضافی دریافت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در سال‌های خشکسالی قدرت بذور گواهی شده نسبت به بذور خود مصرفی قابل مقایسه نیست لذا کشاورزان در راستای حفظ و افزایش عملکرد از بهترین بذور باید استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: براساس پیش بینی هواشناسی تا اواخر آبان ماه سال جاری بارندگی موثر در استان اتفاق نمی‌افتد لذا می‌طلبد کشاورزان نسبت به استفاده از بذور گواهی شده و پرورشی اقدام کنند

سپری با اشاره به اجرای دومین سال طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، یادآور شد: ۴۸۰ هزار هکتار از اراضی دیم کردستان به زیر پوشش این طرح رفته که این میزان معادل ۱۸ درصد اراضی ۱۵ استان محل اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه برنامه بذر استان توزیع ۳۶ هزار و ۹۳ تن است، گفت: از این میزان ۲۲ هزار و ۴۹۰ تن آن خریداری شده و ۱۳ هزار و ۷۸۳ تن بذر فرآوری شده هم در استان موجود است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: حدود ۵۰ تن بذر مال (افزودن موادی به بذر برای تقویت و حفاظت آن) وارد استان شده است که این بذور آغشته به روی و فسفر هستند و در صورت استفاده از آن شاهد افزایش عملکرد محصول خواهیم بود.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۴۴۲ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و مابقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است که در سال زراعی جاری (۱۴۰۰-۱۳۹۹)، ۵۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار هم به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد؛ امسال  بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید و ۲۸۰ هزار و ۲۲۵ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید