Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

کشاورزانی که از بذر گواهی شده استفاده کنند به ازای هر هکتار دو کیسه بیشتر سهمیه کود ازت دریافت می کنند

استفاده از بذر مناسب تا ۳۰ درصد عملکرد محصول را افزایش می دهد

سپری با بیان اینکه بذرهای گواهی شده تا 30 درصد در عملکرد گندم تاثیر گذار است گفت: کشاورزانی که از بذر گواهی شده برای کشتهای پاییزه استفاده کنند برا هر یک هکتار زمین زراعی2 کیسه بیشتر از سهمیه خود کود اوره دریافت خواهند کرد.

کشاورزانی که از بذر گواهی شده استفاده کنند به ازای هر هکتار دو کیسه بیشتر سهمیه کود ازت دریافت می کنند

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان کردستان، دهمین جلسه کمیته فنی بذر، با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیران وکارشناسان مرتبط و نیز نماینده شرکتهای بذری استان در خصوص برنامه تکثیرونظارت بذور گندم و جو در سال زراعی 1401-1400 برگزار شد.

در این جلسه چگونگی توزیع بذرهای شرکتهای بذری وموضوع عدم جذب تسهیلات سرمایه در گردش و نیز خرید بذور گواهی شرکتهای بذری سازمان تعاون روستایی برای سال 1400 بررسی و تعین تکلیف شد.

 

محمد فرید سپری اذعان کرد: به منظور تشویق وترغیب کشاورزان به استفاده از بذور گواهی شده، برای هر یک هکتار از مزارعی که بذر گواهی شده در آن بکار رفته باشد 2کیسه کود اوره بیشتر از سهمیه به کشاورزان داده خواهد شد.

سپری با بیان اینکه استفاده از بذر مناسب مهمترین آیتم در افزایش عملکرد محصول می باشد تصریح کرد: به طور میانگین برای کشت های پاییزه گندم در استان سالانه 90 هزار تن بذر نیاز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآورشد: تولید5720 تن بذرآبی، برنامه ای ابلاغی برای سال آینده زراعی است و در کل برنامه تولید 21 هزار و 972 تن بذر گواهی شده گندم در سال زراعی آتی از مهمترین برنامه های بخش زراعت سازمان خواهد بود.

سپری خاطرنشان کرد: در سال زراعی پیش رو برنامه کشت 32هزار هکتار گندم آبی و  550 هزار هکتار کشت گندم دیم داریم که امیدواریم کشاورزان استان از بذور گواهی شده در مزارع خود بیشتر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس تدابیر جدید وزارتی در سال آینده قیمت بذر به موقع وکارشناسی اعلام خواهد شد و شرکت های بذری و زارعان استان در زمان مناسب اقدام به  توزیع و تامین بذر خواهند کرد.

سپری ظرفیت تشکل های بخش کشاورزی برای توزیع بذر در بین کشاورزان را بسیار موثر و مهم خواند و افزود: نسخه رهایی دیمزارهای استان کردستان از مشکلات کم آبی و خشک سالی به کارگیری اصول کشاورزی حفاظتی در این اراضی است.

وی تاکید کرد: امسال 18درصد از طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور به استان کردستان اختصاص داده شده که می تواند ترغیب کننده کشاورزان برای استفاده از بذور اصلاح شده باشد.

محمد فرید سپری با اشاره به اینکه استان کردستان در تولید ارقام مختلف بذر گندم در کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است تصریح کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی استان کردستان در تولید بذور هزار خوشه، کاری بزرگ ودر خور ستایش انجام داده است که با استفاده کشاورزان از بذور پرورشی و گواهی شده نتیجه این تلاش ها در دیمزارهای استان به ثمر خواهد نشست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید