Iranian Agriculture News Agency

در راستای حمایت از کشاورزان؛

قیمت تضمینی محصولات کشاورزی جهشی افزایش یافت

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت در راستای حمایت از کشاورزان به دلیل آسیب‌های ناشی از خشکسالی اقدام به افزایش جهشی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم کرد.

قیمت تضمینی محصولات کشاورزی  جهشی افزایش یافت

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، علیرضا مهاجر، با اشاره به اینکه امسال قیمت تضمینی محصولات کشاورزی زودتر از زمان کشت اعلام شد، اظهار داشت: سنوات گذشته همواره یکی از دغدغه‌های کشاورزان اعلام دیرهنگام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بود که امسال در راستای ایجاد انگیزه و حمایت بیشتر از این قشر زودتر از زمان کشت این مبالغ تعیین و اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه چهار میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت دیم اختصاص پیدا می‌کند، اضافه کرد: سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ خشکسالی شدیدی در کشور ایجاد شد که بخش کشاورزی به ویژه اراضی دیم خسارت زیادی وارد کرد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: در استان‌هایی ۴۰، ۵۰ درصد میزان بارندگی نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرد و در مناطقی نتوانستند محصولی برداشت کنند.

مهاجر یادآور شد: به دلیل خشکسالی بسیاری از چاه‌های آب هم خشک شدند و اراضی آبی نیز خسارت دیدند و کشاورزان هم نتوانستند بهره‌برداری لازم را در این زمینه هم ببرند.

وی اظهار داشت: برای جبران بخشی از این آسیب‌های وارد شده به کشاورزان دولت تصمیم گرفت قیمت گندم و دانه‌های روغنی و در مجموع محصولات اساسی را به طور جهشی افزایش دهد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بعد از بررسی‌های انجام شده قیمت هر کیلوگرم گندم ۷۵ هزار ریال و کلزا هم ۱۵۰ هزار ریال تعیین و اعلام شد.

مهاجر با بیان اینکه با این قیمت علاوه بر جبران هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت کشاورز درآمد خالص مطلوبی را کسب خواهد کرد، اظهار داشت: علاوه براین قرار شده دولت کودهای ازت، فسفره و پتاسیوم را به طور امانی در فصل کشت در اختیار کشاورزان قرار دهد و در زمان تحویل محصول هزینه را از آنها دریافت کند.

وی اضافه کرد: با این اقدام به اندازه کافی کود استفاده می شود و عملکرد در واحد سطح افزایش می یابد و آسیب هایی که طی ۲ سال اخیر به دلیل عدم استفاده از کود به زمین وارد شده تا حدودی جبران می‌شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در کنار موارد مذکور تسهیلات بانکی با بهره کمتر و ادوات کشاورزی و سموم دفع آفات نباتی هم در اختیار سازمان های جهاد کشاورزی و کشاورزان قرار گرفته است تا با این حمایت ها بتوانیم خشکسالی را پشت سر بگذاریم.

مهاجر در ارتباط با واردات گندم هم اظهارداشت: دولت برنامه لازم برای جبران کمبود گندم و واردات آن را گرفته است و این کار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت بازرگانی دولتی انجام می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر به اندازه کافی ذخیره این محصول استراتژیک را در کشور داریم و در این رابطه هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید