Iranian Agriculture News Agency

کشت پاییزه گندم در ۸۹۰ هزار هکتار اراضی کردستان آغاز شد

کشت پاییزه در ۸۹۰ هزار هکتار اراضی گندم دیم و آبی در کردستان با حضور سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد.

کشت پاییزه گندم در ۸۹۰ هزار هکتار اراضی کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در آیین آغاز کشت‌های پاییزه گندم که به صورت پایلوت در شهرستان دهگلان برگزار شد، اظهار داشت: براساس برنامه‌های که وجود دارد، امسال در ۵۵۰ هزار هکتار گندم دیم و ۳۴ هزار هکتار گندم آبی کشت می‌شود.

محمدفرید سپری با بیان اینکه تامین بذر و نهاده مورد نیاز کشاورزان صورت گرفته است، اضافه کرد: چیزی که مهم است، اینکه فقط از کود اوره استفاده نشود، بلکه کودهای فسفاته و پتاسیوم نیز استفاده شود.

وی گفت: براین اساس، کشاورزان لازم نیست اکنون پول کود را پرداخت کنند و در زمان تحویل گندم به سیلوها، از مبلغ خرید کسر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه کشاورز کارت برای کشاورزان شارژ شده است، ادامه داد: در قالب این کارت، به هر کشاورز ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره ۱۲ درصد پرداخت می‌شود که بازپرداخت آن یکساله بوده و از زمانی که به حساب آنان واریز می شود، زمان بازپرداخت شروع می‌شود.

سپری به ممنوعه بودن دشت‌های دهگلان و قروه اشاره کرد و گفت: در این 2 شهرستان با مشکل کم آبی مواجه هستیم ولی ظرفیت بسیار خوبی در زمینه کشاورزی و دامپروری وجود دارد.

بازدید از شرکت تولید بذر مائده

سرپرست معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بعد از آیین آغاز کشت های پاییزه در دهگلان، از شرکت مائده( تولید بذر گندم ) بازدید کرد.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه در تولید بذر مشکل داریم، افزود: باید یارانه بیشتری به تولیدکنندگان بذر گندم پرداخت شود تا کشاورزان با جای خودمصرفی بذر، از بذر تولیدی شرکت های تولید بذر استفاده کنند.

وی تاکید کرد: نیاز است سرمایه گذاری بزرگی روی طبقه بندی، بوجاری و کیسه گیری و جلوگیری از اختلاط گندم انجام شود تا شاهد موفقیت شرکت های تولید بذر گندم باشیم، ضمن اینکه بجای فعالیت چند شرکت ضعیف، یک شرکت تولید بذر بسبار خوب و توانمند فعالیت داشته باشد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز با اشاره به برنامه ریزی برای تولید ۳۶ هزار تن بذر در سال، یادآور شد: هدف ما تولید سالانه ۴۵ هزار تن در سال است و در حال حاضر ۱۲ شرکت فرآوری بذر گندم و ۲ شرکت فرآوری نخود در استان داریم.

وی به شرکت مائده نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت اسمی این شرکت ۱۲ هزار تن و واقعی تا ۲۴ هزار تن است و برای ایجاد این شرکت ۳۰۰ میایارد ریال سرمایه گذاری شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به تولید ۱۰۰ تن بذر روزانه، اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی تمام توان خود را برای حمایت از شرکت های بذری بکار می‌گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید